Meta by měla nabídnout služby zdarma bez cílené reklamy

Foto: Kari Shea na Unsplash

Americká společnost Meta a další velké internetové platformy by měly uživatelům poskytnout možnost využívat své služby zdarma bez cílené reklamy. Vyplývá to podle agentury Reuters z vyjádření Evropského sboru pro ochranu osobních údajů (EDPB).

Meta loni v listopadu v Evropské unii spustila placené verze svých svých sociálních sítí Facebook a Instagram neobsahujících reklamu. Důvodem byla snaha vyhovět novým pravidlům Evropské unie, podle kterých musejí mít uživatelé možnost rozhodnout, zda mohou být jejich osobní údaje shromažďovány a využívány k cílené reklamě. Kritikům se nicméně nelíbí, že uživatelé jsou nuceni za ochranu svého soukromí platit.

EDPB nyní dospěl k závěru, že nabízet placené služby jako jedinou alternativu služeb zahrnujících zpracovávání osobních údajů k reklamním účelům není správnou cestou. „Při vývoji alternativ by velké internetové platformy měly zvážit možnost poskytnout jednotlivcům ekvivalentní alternativu nezahrnující placení poplatku,“ napsal regulátor ve své tiskové zprávě.

Koncem února podalo na společnost Meta kvůli ochraně soukromí stížnost osm spotřebitelských organizací z Evropské unie, včetně českého dTestu. Organizace tvrdí, že firma při shromažďování uživatelských údajů porušuje pravidla EU o ochraně soukromí. Kritizují v této souvislosti právě systém předplatného na sítích Facebook a Instagram.

Právník společnosti Meta Tim Lamb minulý měsíc informoval, že firma v rámci diskuse s regulátory navrhla, že sníží měsíční předplatné u placených verzí sítí Facebook a Instagram téměř o polovinu – z nynějších 9,99 eura (zhruba 250 Kč) na 5,99 eura (zhruba 150 Kč).