Lidé o letošních Vánocích platili s BNPL častěji než kdy dříve

Služby Kupuj teď, plať později (buy now pay later, aneb BNPL) lidé využívali během Vánoc častěji, než v uplynulých letech. Na meziročně rostoucí zájem o odložené platby a platby rozložené na třetiny v období vánočních svátků ukázala data společnosti Twisto.

Podle ní v průběhu Vánoc uskutečnili její uživatelé téměř o 90 tisíc plateb více než v roce 2021. Co nakupovali? Podle čísel Twista nejvíce vyskočil zájem o módu – o 74 procenta. Dále rostla také poptávka po potřebách pro domácí mazlíčky (o 42 %) a po dárkových a slevových poukazech (o 36 %). Mezi e-shopy nabízející platby od Twista dominovaly zejména About You, Superzoo nebo Slevomat. Na druhou stranu zákazníci během Vánoc méně utráceli zejména za elektroniku.

Ilustrační foto: Miroslav Hamřík, Pixabay

„Jsme rádi, že popularita BNPL služeb každoročně stoupá, a to zvláště při vrcholu nákupní sezony. Lidé si čím dál tím více uvědomují benefity, které jim moderní platební produkty nabízejí. V aktuální ekonomické situaci jim BNPL pomáhá lépe absorbovat vyšší výdaje, které jsou s vánočními svátky spojené, nebo snáze řešit vracení dárků bez nutnosti dlouho čekat na vrácení financí,“ komentuje Jan Hanzlík, country manager Twisto pro Českou republiku.

Že lidé k vánočním nákupů častěji využívají BNPL ukazuje počet uskutečněných transakcí. Zatímco v roce 2021 využili lidé v průběhu vánoční sezóny Twisto k více než 800 tisícům plateb, v roce 2022 to bylo o bezmála 90 tisíc více.

Móda vede i o Vánocích

Prostřednictvím BNPL lidé ve vánoční sezóně platili častěji především oblečení. Uživatelé Twisto za ni utratili o 74 % více než v roce 2021. Meziročně narostla také průměrná hodnota objednávky oděvů, překročila hodnotu 1500 Kč za objednávku. „BNPL se právě v módě daří tradičně nejlépe, jelikož segment nejvíce zvýrazňuje výhody těchto služeb – lidé mohou zboží nejdříve vyzkoušet a teprve poté zaplatit, když jim oblečení skutečně sedí. A když se ho rozhodnou vrátit, nemusejí čekat na vrácení peněz,“ vysvětluje Hanzlík.

Móda však není jediným zbožím, které zákazníci loni nakupovali častěji. Nárůst o 42 % zaznamenal také segment potřeb pro domácí mazlíčky, o 36 % dárkové a slevové poukazy a o 20 % sport. Například na Slevomatu s dárkovými vouchery letos lidé přes Twisto nakupovali dvakrát tolik, co v roce 2021. Mezi dalšími e-shopy, na kterých příznivci BNPL o Vánocích nakupovali výrazně častěji než v předchozích letech, jsou například Gymbeam, 4camping, Sanasport, Superzoo, Fera24 či Dobrá miska.

Na druhé straně pokles v zájmu v porovnání s předchozími lety zaznamenal zejména segment elektroniky. Ta patří mezi luxusnější zboží a lidé se zcela zjevně během Vánoc uchýlili k méně nákladným dárkům. Průměrná hodnota nákupu elektroniky se také snížila, a to téměř o 300 Kč na cca 1900 korun.

„Z čísel je zjevný přesun zákazníků od dražšího zboží, jako je elektronika, k těm méně nákladným kategoriím, jako je móda, domácí mazlíčci, dárkové vouchery nebo sportovní vybavení. U těchto kategorií zpravidla kromě vyššího celkového objemu vidíme také nárůst v průměrné hodnotě jednoho nákupu. U elektroniky je to opět naopak. Je zjevné, že lidé během uplynulých Vánoc více přemýšleli nad tím, kolik a do jakých vánočních dárků budou investovat,“ komentuje Jan Hanzlík změny v kategoriích zboží.

Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a už v roce 2013 jako první v ČR zavedlo odložené platby, známé také pod zkratkou BNPL. Splatnost nákupů s Twisto účtem je 45 dní. Twisto také umožňuje nákup na splátky s okamžitým schválením a Nákup na třetiny bez navýšení. V roce 2018 firma úspěšně vstoupila také na polský trh. V roce 2021 Twisto koupil australský fintechový lídr Zip, český fintech se tak stal centrální součástí jeho evropské strategie.