Levicová extremistická skupina způsobila sabotáž továrny Tesly u Berlína

Ilustrační foto: StockSnap z Pixabay

Továrna amerického výrobce elektromobilů Tesla nedaleko Berlína zastavila kvůli výpadku proudu výrobu. V oblasti poblíž továrny Tesly způsobil předtím rozsáhlý výpadek proudu požár sloupu elektrického vedení. Do závodu Tesly se oheň nerozšířil. Policie má podezření, že šlo o žhářství. K sabotáži Tesly se později přihlásili němečtí levicoví radikálové. Výroba bude podle automobilky stát nejméně do začátku příštího týdne. Výpadek Tesle způsobí ztrátu v řádu vyšších stovek milionů eur; jen za jeden den zůstalo nedokončeno 1000 vozidel. Šéf společnosti Elon Musk žhářský útok skupiny Vulkangruppe označil za „krajně hloupý“.

Závod u obce Grünheide byl evakuován, firma poslala domů většinu ze zhruba 12 500 zaměstnanců. Elektřinu neměla ani řada domácností v okolí, přívod energie se ale po poledni podařilo obnovit. Braniborský sociálnědemokratický premiér Dietmar Woidke čin skupiny odsoudil a označil jej za formu terorismu. Obdobně se vyjádřil braniborský ministr hospodářství Jörg Steinbach. „Dotklo se to nemocnic, domovů pro seniory, kde mohou být lidé závislí i na dodávkách kyslíku a podobně,“ řekl na brífinku před závodem Steinbach.

Skupina, která si říká Vulkangruppe, se v dopise přihlásila k „útoku na elektrickou síť“ poblíž továrny Tesly. „Dnes jsme sabotovali Teslu,“ napsali. Firmu obviňují z extrémního vykořisťování a požadují „úplné zničení továrny gigafactory“. „Tesla spotřebovává zemi, zdroje, lidi, pracovníky, a na oplátku každý týden vyplivne 6000 SUV, zabijáckých aut a monster trucků,“ napsali. Policie ověřuje pravost dopisu.

Vulkangruppe je německé policii známá. Ta ji už v roce 2021 podezřívala ze žhářského útoku na přívod elektřiny do staveniště Tesly. Členové skupiny tehdy na radikálně levicovém webu Indymedia.org Teslu obvinili, že není ani zelená, ani ekologická, ani sociální.

Komentář SH:

Tesla je „jen“ kapitalistická, soukromá společnost. I když pobírá německé státní dotace na vybudování továrny, rozšíření vlastního byznysu a ovládnutí evropského trhu elektromobilů, který si vysnili evropští zelení radikálové. To jsou paradoxy, pane Vaněk.

Tesla sdělila, že přijala veškerá opatření k zabezpečení výrobních zařízení. Po konzultaci s dodavatelem elektřiny, společností Edis, však automobilka rychlé obnovení výroby nepředpokládá. „Jsme šokováni tím, co se dnes stalo. Je to už druhý přímý útok na dodávky elektřiny do továrny a nedaleko došlo ke třetímu útoku na železnici. Jsme velmi znepokojeni,“ řekl šéf závodu Andre Thierig.

Podle policie byli hasiči k požáru v oblasti Gosen-Neu Zittau u Berlína přivoláni v úterý 5. března kolem 05.15 SEČ. Požár podle policejního mluvčího Rolanda Kamenze způsobil výpadek proudu v okolí. Dotčený sloup elektrického vedení stál volně na poli, dodal mluvčí. Po vyhlášení požárního poplachu policie ráno nasadila také policejní vrtulník.

K dotazu, zda výpadek proudu nemůže souviset s protesty v okolí areálu továrny Tesly, se úřady původně nechtěly vyjádřit. Část státního lesa v Braniborsku poblíž továrny Tesly obsadilo od minulého čtvrtka zhruba 80 až 100 ekologických aktivistů. Protestují proti záměru firmy les vykácet, pokud by se areál Tesly rozšiřoval. Aktivisté si na stromech postavili provizorní obydlí a oznámili, že hodlají vydržet co nejdéle. Proti plánům na rozšíření Tesly se vyslovila také občanská iniciativa Grünheide, která se squattery projevuje solidaritu.

Zpravodajský server BZ dříve uvedl, že se na místo přesouvají pyrotechnici. Podle policejního dispečinku objevili vedle hořícího transformátoru stan ekologických aktivistů s výstražným nápisem: „Zde je zakopána výbušná munice!“. Bez proudu bylo včera ráno i poblíž ležící město Erkner s 12 000 obyvateli a jihovýchodní část Berlína, napsal BZ.

„Útoky na naši kritickou infrastrukturu jsou formou terorismu,“ prohlásil braniborský ministerský předseda Woidke. „Pokud se podezření na teroristický útok potvrdí, bude muset vyšetřování převzít spolkové generální státní zastupitelství.“

Tesla zahájila výrobu v německé továrně před téměř dvěma roky. Je to její jediná továrna na evropském kontinentě, firma tam při plném provozu vyrábí 6000 vozů týdně a zaměstnává 12 500 lidí. V budoucnosti plánuje zdvojnásobit kapacitu závodu na 100 gigawatthodin výroby baterií a jeden milion vozů ročně ze stávajícího zhruba půl milionu. Hodlá tak získat dominantní postavení na evropském trhu.

Mluvčí spolku Robin Wood, což je jedna ze skupin, které proti rozšíření areálu Tesly protestují, uvedl, že neví, co mohlo být příčinou incidentu. „Jsme situací naprosto zaskočeni,“ řekl agentuře Reuters do telefonu a dodal, že úplné prohlášení vydají později.

Občané v Grünheide minulý měsíc hlasovali proti návrhu na vykácení dostatečné plochy lesa, aby Tesla mohla vybudovat další logistické prostory, jako je vlakové nádraží a sklady. Nyní je na místních úřadech, aby rozhodly, jak budou postupovat.

Problémy se v Grünheide objevily už na přelomu ledna a února. Výrobu tehdy narušil nedostatek součástek v důsledku útoků jemenských povstalců na plavidla v Rudém moři.