Investice do klasických aut se zhodnotily nejlépe

Ilustrační foto: Pixabay

Hmotný majetek může ochránit a rozmnožit bohatství lépe, než nejistá finanční aktiva. Za posledních 10 let se ještě lépe než víno, hodinky nebo umění zhodnotily klasické vozy. Podle kurátora sbírky Portu Galery Františka Vahaly klasická auta za poslední dekádu stoupla na hodnotě o 185 procent. Výnosnější jsou v současnosti pouze raritní Whisky.

Luxusní a klasické vozy stoupají v oblibě také u nás. Svaz dovozců automobilů informoval, že Češi si například letos dovezli 298 Porsche z druhé ruky, 48 Ferrari, 19 Lamborghini nebo 10 ojetých Rolls-Royce. Z části jde o vozy, které rozšiřují sbírky tuzemských sběratelů nebo investorů. Úspěšnost takové investice ale závisí na vysoké odbornosti a ochotě o vůz pečovat.

„Zásadní je raritnost vozu, tedy počet vyrobených kusů, jedinečnost nebo příběh konkrétního vozidla. A také jeho stav,“ popisuje Vrantišek Vahala. „Údržba klasických aut není levná a je stále těžší sehnat klíčové lidi, jako jsou například mechanici nebo klempíři. Proti jiným alternativním investicím je třeba hodně pečlivě vybírat konkrétní vůz, zejména kvůli jeho stavu. Automobil zkrátka není statický objekt, aby fungoval, musí se pohybovat, jinak chřadne. A to něco stojí.“ Trh klasických aut podle něj dál poroste s nástupem elektromobility.

Podle aukčí ročenky jsou nejdražšími klasickými vozy Ferrari s průměrnou cenou v posledních dvou letech 589 000 USD (13,8 mil. Kč), dále Mercedes-Benz (378 000 USD) a Porsche (348 000 USD).

Prodej nových sportovních a luxusních aut v ČR letos za čtyři měsíce vzrostl o 37 procent na 787 vozů, informoval Svaz dovozců automobilů. Dařilo se mu lépe, než celému trhu, který ve stejném období zaznamenal zvýšení o pětinu. Sportovní a luxusní auta ale tvoří jen jedno procento celkových prodejů nových aut v Česku.

Nejoblíbenější značkou se sportovními geny je Porsche, které si letos pořídilo 248 zájemců z Česka, tedy meziročně o čtvrtinu více. V novém Ferrari od dovozce odjíždělo 46 majitelů, což je podobný nárůst jako u Porsche. Prodej Lamborghini, které v neděli slaví 60 let od svého založení, se od ledna do dubna zvýšil o 80 procent na 27 vozů.

Prodej luxusně-sportovní značky Bentley se letos v ČR snížil o 36 procent na 14 vozů, Rolls-Royce zaznamenal pokles registrací o 15 procent na 11 aut. Nejoblíbenějším luxusním modelem byl Mercedes S se 130 prodanými vozy před BMW řady 7. Třídě sportovních vozů kraluje BMW 4 s 83 prodanými kusy, o druhé místo se dělí Porsche 911 a Subaru BRZ.

Prodej nových osobních aut v ČR prvním čtvrtletí meziročně vzrostl o 18,9 procenta na 56 341 vozů, uvádí ve své pravidelné zprávě Svaz dovozců automobilů. Nejprodávanější byla značka Škoda s růstem o 19,7 % na 19 929 vozů, následuje Hyundai se zvýšením o 12 % na 4957 prodaných aut a na třetí místo poskočila Toyota, které vzrostl odbyt o 46 % na 4632 vozy. Čtvrtý je Volkswagen a pátá Kia. Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia se 4965 vozy, následuje Fabia s 3271 vozy a třetí je Škoda Scala s 2545 auty.

Nejoblíbenější a ekologisty nejnenáviděnější obchodní třídou zůstává SUV s podílem téměř 46 %, následuje nižší střední s 15 % a dále malé vozy s 12 procenty. Celkem 67 % prodávaných vozů bylo na benzin a 25 procent na naftu. Následují elektrické vozy s 2,3 procenta, ale už i těm se vypouštějí pneumatiky.