Firmy se nebojí nakupovat, ale zůstávají opatrné

Ilustrační foto: freestocks na Unsplash

Po klidnějším únoru se březen nesl ve znamení jasného oživení firemních výdajů. Hodnota transakcí vzrostla meziměsíčně o 14,9 %, počet dokonce o 16,2 procenta. Meziročně firmy utratily o 18 % více, počet transakcí byl vyšší o 17,1 procenta. Ukázal to přehled společnosti Fidoo, která chování malých a středních podniků pravidelně sleduje na vzorku 1300 svých klientů.

Data ukazují, že české firmy se nebojí investovat, zároveň ale své výdaje řídí promyšleně. Nakupují častěji, ale s jasnými limity. Po únorovém zpomalení firemních transakcí výdaje v březnu rostly ve všech sledovaných segmentech, a to jak ve srovnání s únorem, tak s loňským březnem. Zatímco meziměsíčně vzrostl počet transakcí víc než jejich hodnota, v meziročním srovnání je tomu poprvé od loňského prosince naopak. Rozdíl však není nijak dramatický a stále platí, že firmy se zaměřují na vědomé řízení nákladů.

„Mnoho firem dnes už ví, že rozumné finanční řízení neznamená přestat utrácet. Znamená to utrácet chytře. Sledovat náklady v reálném čase, s jasnými limity a s přehledem. Březnová data ukazují, že nákupní aktivita se zvyšuje, ale rozhodně to není návrat k bezhlavému utrácení,“ říká Petr Herzmann, spolumajitel Fidoo. „Správně nastavené firemní návyky dokáží firmám ušetřit statisíce ročně.“

Navzdory pozitivnímu březnovému vývoji zůstává ekonomická situace nejistá. Hrozící obchodní válka mezi USA a zbytkem světa, pokračující nejistota ohledně dodavatelských řetězců a možný tlak na měnové kurzy mohou ve druhém kvartálu znamenat zpomalení nebo výkyvy. Klíčové proto bude, jak rychle a pružně dokážou firmy na změny reagovat, nemohou si dovolit být pomalejší než trh. Skvělým indikátorem toho, jak rychlá akceschopnost je zapotřebí, je rychlost, s jakou se mění americká celní opatření. 

„Růst výdajů přichází v době, kdy se české firmy stále častěji zamýšlejí nad tím, jaké návyky ve správě výdajů vlastně mají a jak jsou tyto návyky životaschopné v rychle se měnící makroekonomické situaci. Doba přeje těm, kteří mají přehled a data. Kdo čeká s reakcí měsíc, ztrácí náskok a bude první na ráně, přijde-li silnější ekonomický otřes. Firemní návyky a technologie, které umožňují řídit výdaje v reálném čase, už nejsou konkurenční výhodou. Jsou novým standardem,“ říká Petr Herzmann. 

Index Fidoo sleduje náklady s výjimkou nájmů a mezd. Obecně jde o transakce, které pracovníci potřebují k výkonu své práce. Takže nákup materiálů, pohonných hmot, kancelářského vybavení, produkční náklady a jiné. Nejde tedy jen o mandatorní výdaje, ale také výdaje spojené s realizací zakázek a podnikáním, které mají přímou výpovědní hodnotu o ekonomice firmy. 

Fidoo je český fintech, který firmám ulehčuje agendu týkající se správy financí. Fidoo je držitel licence ČNB a vydavatel karet Mastercard. Je členem skupiny Direct.