EU dala pokutu Českým drahám a ÖBB za poškození RegioJetu

Ilustrační foto: 652234 z Pixabay

Evropská komise (EK) vyměřila pokutu 48,7 milionu eur (1,2 miliardy korun) Českým drahám (ČD) a rakouské železniční společnosti ÖBB za to, že uzavřely tajnou dohodu o použitých osobních vagonech, která poškozovala českého dopravce RegioJet. Obě firmy porušily antimonopolní pravidla EU. „Společnosti ČD a ÖBB se smluvily, že novému účastníku na trhu, společnosti RegioJet, zabrání v přístupu k použitým vagonům, čímž omezily hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy,“ napsala Evropská komise ve své tiskové zprávě.

České dráhy s pokutou ani se zdůvodněním nesouhlasí. RegioJet uvedl, že se přihlásí o náhradu škody.

ČD a ÖBB zajišťují železniční přepravu osob v České republice a Rakousku. V roce 2011 vstoupil na trh dálkové železniční osobní dopravy v Česku RegioJet. V roce 2011 vstoupila na trh dálkové osobní železniční dopravy v Česku společnost RegioJet. Aby mohla společnost RegioJet společnostem ČD a ÖBB konkurovat, využívala do značné míry ojeté vagony.“ popsala unijní exekutiva.

Šetření Komise zjistilo, že v letech 2012 až 2016 se společnosti ČD a ÖBB smluvily, že si udrží své postavení na trhu a zabrání expanzi společnosti RegioJet jak v Česku, tak na mezinárodní železniční trati mezi Prahou a Vídní, což je v rozporu s článkem 101 Smlouvy o fungování Evropské unie (SFEU).

Společnosti ČD a ÖBB koordinovaly své kroky v prodejních postupech souvisejících s ojetými vagony ÖBB pro dálkovou osobní dopravu, aby společnosti RegioJet zabránily v jejich nákupu. Vagony společnosti ÖBB byly pro RegioJet obzvláště důležité vzhledem k jejich kvalitě a moderním funkčním prvkům, ale také proto, že již byly schváleny pro provoz v Česku.

Komise zejména zjistila, že společnosti ČD a ÖBB:

  • Koluzně načasovaly prodeje vagonů, aby společnost RegioJet nemohla ojeté vagony ÖBB koupit.
  • Zmanipulovaly postupy prodeje ojetých vagonů společnosti ÖBB tak, aby je mohla namísto společnosti RegioJet kupovat společnost ČD.
  • Ohledně použitých vagonů společnosti ÖBB, o které společnost ČD neměla zájem, se dohodly na jiném vhodném kupujícím než RegioJet.
  • Vyměňovaly si důvěrné informace o nabídkách a míře zájmu ostatních uchazečů účastnících se prodejů.

„České dráhy s vydaným rozhodnutím zásadně nesouhlasí a odmítají, že by docházelo k tvrzeným zásahům do obchodu s použitými železničními vozy dopravce ÖBB, neboť ty byly průběžně prodávány různým společnostem, a to vždy na tržním principu za nejvyšší nabízenou cenu,“ sdělily České dráhy ve stanovisku zaslaném ČTK.

RegioJet uvedl, že od ÖBB koupil zhruba 70 vagonů, od určitého okamžiku ale rakouský dopravce prodával další vozy jen Českým drahám, bylo jich přibližně 200. Informaci o nezákonném jednání namířeném proti RegioJetu firma získala z médií, řekla na dotaz ČTK mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová. „Evropská komise zde funguje jako soutěžní orgán, a pokud prokáže protisoutěžní jednání, máme právo na náhradu škody, o kterou se také přihlásíme.“

České dráhy ale záležitost vidí jinak. „Prověřování a vyšetřování celé věci trvá už více než osm let a podle Českých drah v něm docházelo k nedůvodným průtahům, byla porušována jejich procesní práva a z průběhu řízení je patrná snaha po tak dlouhém šetření někoho potrestat,“ řekl dopravce. „Výsledkem je rozhodnutí, které České dráhy vnímají jako právně vadné, přehlížející podstatné důkazy a nereflektující skutečný stav dané věci.“

Unijní exekutiva poznamenala, že rakouský dopravce s komisí spolupracoval, a proto mu byla pokuta snížena o 45 procent. Musí tedy zaplatit 16,712 milionu eur (421,7 milionu Kč). Pokuta pro České dráhy činí 31,94 milionu eur (790,9 milionu Kč). Při stanovení výše pokut vzala komise v úvahu více faktorů, včetně závažné povahy protiprávního jednání, jeho zeměpisného rozsahu a doby trvání.

„Každá osoba nebo společnost dotčená jednáním narušujícím hospodářskou soutěž, jak je popsáno v tomto případě, se může obrátit na soudy členských států a požadovat náhradu škody. Judikatura Soudního dvora Evropské unie i nařízení 1/2003 potvrzují, že ve věcech projednávaných vnitrostátními soudy představuje rozhodnutí Komise, které nabylo právní moci, závazný důkaz o tom, že k jednání došlo a bylo protiprávní. I když Komise uložila dotčeným účastníkům kartelové dohody pokutu, může být náhrada škody vnitrostátními soudy přiznána, aniž by byla z důvodu pokuty Komise snížena,“ připomíná EK ve své zprávě. „Pokuty uložené společnostem, u nichž bylo zjištěno porušení antimonopolních pravidel EU, jsou odváděny do souhrnného rozpočtu EU. Tyto výnosy nejsou určeny na konkrétní výdaje, ale příspěvky členských států do rozpočtu EU na následující rok jsou odpovídajícím způsobem sníženy. Pokuty proto pomáhají financovat EU a snižují zátěž pro daňové poplatníky. Pro dosažení cílů Zelené dohody EU je kladen důraz na zvýšení účinnosti dopravního systému, přičemž železniční doprava je výrazně upřednostňována jako druh dopravy šetrný k životnímu prostředí. Toho nelze dosáhnout bez existence účinné hospodářské soutěže a atraktivních služeb železniční dopravy.“

České dráhy se chtějí nadále bránit proti vydanému rozhodnutí u soudních orgánů EU, jsou ale připraveny čelit finančnímu dopadu uložené pokuty, aniž by to mělo negativní dopad na jejich hospodaření. Do skončení řízení u soudních orgánů EU firma nechce aktuální stav věci dál komentovat.