Dvě třetiny firem prožily stejný nebo lepší rok než loni

Pro 62 procenta malých a středních firem a živnostníků byl letošní rok v porovnání s loňskem lepší nebo přibližně stejný. Jen 36 % respondentů si letos v podnikání meziročně pohoršilo, zbylá 2 procenta konkrétně neodpověděla. Vyplývá to z průzkumu ČSOB Index očekávání firem.

„Je třeba vyzdvihnout a ocenit, jak se české malé a střední firmy a podnikatelé, kteří tvoří základní páteř naší ekonomiky, dokázali v letošním roce vypořádat po pandemii i s další nadmíru složitou dobou, respektive výzvou,“ říká Pavel Prokop, výkonný ředitel firemního bankovnictví ČSOB.

Ilustrační foto: sammy williams, Pixabay

„Lidé se po covidu těšili, až vyjedou, takže zatím se daří dobře,“ ohlíží se zpět Romana Holíková, která má rodinný penzion u Jindřichova Hradce. „Přestože jsou vyšší náklady, jsou i vyšší tržby,“ přidává se Dana Hrabánková, majitelka výrobce magnezia pro sportovce Chalk.

Firmy a podnikatelé nesložili ruce do klína a dokázali se vypořádat s prudkým růstem cen energie, slábnoucí poptávkou nebo komplikacemi spojenými s válčením na Ukrajině. „Naši firemní klienti reagují na energetickou situaci velice správně a intenzivně se soustředí na investice spojené se snížením spotřeby energie a obecně na posílení své energetické soběstačnosti,“ říká Pavel Prokop.

Skupina ČSOB, lídr firemního bankovnictví na českém trhu, za tři letošní čtvrtletí meziročně zvýšila celkový objem úvěrů pro malé a střední podniky o 16 procent. „Jsme rádi, že i nadále roste zájem firem jak o financování provozních potřeb, tak i dlouhodobých záměrů, které směřují kromě zmíněné energetiky do inovací, služeb pro koncové klienty a digitalizace,“ hodnotí Pavel Prokop.

Pro příští rok zůstávají firmy zatím o něco opatrnější než při hodnocení aktuálního roku. Zlepšení předvídá 22 %, zopakování letošních výsledků 29 % a meziroční zhoršení 27 % respondentů. Více než pětina firem svá očekávání nespecifikovala.

Index očekávání firem je projekt skupiny ČSOB, pomocí kterého lze od roku 2013 sledovat vývoj malých a středních firem a podnikatelů. Základem projektu je reprezentativní průzkum agentury Datank, kterého se účastní přes 400 respondentů z různých oborů. Poslední dotazování českých podniků a živnostníků se uskutečnilo letos v říjnu a listopadu.