Dvě hlavní kanadské nákladní železnice stávkují. Ohrožují i ekonomiku USA

Ilustrační foto: Josh Nezon na Unsplash

Dvě hlavní kanadské nákladní železnice dnes časně ráno přerušily provoz, protože se nedohodly na úpravě pracovních podmínek pro zaměstnance. Stávka může poškodit firmy a spotřebitele v Kanadě i ve Spojených státech, kam putuje většina kanadského exportu právě po dráze. Dopady podle agentury AP pocítí i přes 30.000 lidí ve Vancouveru, Torontu a v Montrealu, kteří se kvůli odstávce železnice nebudou mít jak dostat do práce.

V obou železničních společnostech Canadian National (CN) a Canadian Pacific a Kansas City Southern (CKPC) pracuje dohromady zhruba 10.000 lidí. Odborářským vyjednavačům se nepodařilo dosáhnout dohody ohledně rozvržení směn, o mzdách a o tom, jak přecházet únavě zaměstnanců.

Stojí tak veškerá železniční nákladní doprava v Kanadě. Pozastaveny jsou všechny zásilky, které překračují hranice USA. Vlaky společností CPKC a CN ale budou dál projíždět Spojenými státy a Mexikem.

Podle amerického ministerstva dopravy se mezi Kanadou a USA po železnici každý měsíc přepraví zboží v hodnotě miliard dolarů.

„Pokud se železniční doprava zastaví, pocítí to podniky a rodiny v celé zemi,“ uvedl generální ředitel americké Národní asociace výrobců, Jay Timmons.

Kanadské železnice se v minulosti někdy na krátkou dobu zastavily, když se vyjednávalo o nových smlouvách. Naposledy přerušila společnost CPKC provoz na několik dní v březnu 2022. Podle agentury AP se ale stává jen zřídka, že by se obě železnice zastavily současně a o to větší dopady bude tato jejich akce mít. Ratingová agentura Moody’s odhaduje, že souběžná odstávka by mohla kanadskou ekonomiku stát 341 milionů kanadských dolarů (5,65 miliardy Kč) denně.

CN i CPKC postupně přerušovaly provoz od minulého týdne ještě před uplynutím vyjednávací lhůty. Jako první byla zastavena přeprava nebezpečných chemikálií a zboží podléhajícího rychlé zkáze, aby nezůstaly stát opuštěné na kolejích.

Kanada je co do rozlohy druhou největší zemí na světě. Na železnici spoléhá do značné míry při přepravě obilí, automobilů, potaše, uhlí a dalšího zboží. Dráhy ročně přepraví zboží a komodity v hodnotě přibližně 280 miliard kanadských dolarů.