Dovoz ojetých aut loni stoupl o čtvrtinu a byl nejvyšší za 13 let
Dovoz ojetých osobních vozů loni stoupl o 23 procent na 185 663 aut, což je nejvíce od roku 2008. Jejich průměrné stáří bylo 10,4 roku, což je o 0,3 roku méně, než předloni. Podíl vozidel starších 10 let byl téměř 51 procent. Oznámil to Svaz dovozců automobilů na tiskové konferenci.
Podle tajemníka svazu Josefa Pokorného byl důvodem růstu dovozů nedostatek nových aut, které proto zákazníci častěji nahrazovali auty z druhé ruky. Za alarmující označil fakt, že dovoz aut starších 15 let přesahoval 21 % celkového importu.
Takovou Fabii už dnes novou nekoupíte.
Nejvíce dováženou značkou byla Škoda se 40 103 vozy, dále Volkswagen s importem 38 120 ojetých aut a Ford s 15 298 vozy. Následují značky BMW, Mercedes a Audi. Do Česka se dovezlo rovněž 102 ojetých Ferrari, 49 Lamborghini, 26 Rolls-Royců nebo přes 700 ojetých aut značky Porsche.
„Nejvyšší objem dovozů za posledních 13 let je varovnou zprávou pro tuzemský trh ojetých aut. Ukazuje se, že pod tlakem nedostatku aut legislativa zaměřená proti starým importům už zcela ztratila sílu a Česká republika se opět stala šrotištěm Evropy, navíc v době tlaku na ekologičtější pohony aut. Prověřování původu a technického stavu ojetých vozů bude v následujících měsících a letech zcela zásadním faktorem bezpečné koupě ojetého auta,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto.
Komentář SH:
Prohlášení o „šrotišti Evropy“ je samozřejmě blbost. Auto starší 15 let není automaticky auto do šrotu. Při správném zacházení a pravidelné údržbě mají ty vozy mnohem delší životnost než bývalá embéčka nebo stodvacítky. Nepodléhají korozi, hlavní agregáty jsou opravitelné nebo vyměnitelné (na rozdíl od aut modernějších), motory splňují emisní předpisy. Zcela je opomíjen fakt, že právě takové auto si prostě někteří lidé přejí, jezdit v moderních infotainmentech na kolech se jim prostě nechce. Kromě toho, prověřování technického stavu aut a jejich původu je zásadním faktorem přihlášení dovezeného ojetého auta už drahnou řadu let. Proto lze paní Topolovou jen ujistit, že do budoucna tomu bude nejinak.
Prodej nových osobních aut v Česku loni vzrostl o 1,9 % na 206 876 vozů. Důvodem nízkého růstu i přes vysokou poptávku byl nedostatek aut kvůli chybějícím čipům.