Čeští dopravci mají problémy s platbami svých závazků

Problémy s okamžitým placením svých závazků a s peněžními toky řeší řada tuzemských silničních dopravců. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) proto vyzval banky k individuálnímu přístupu při řešení problémů firem. ČTK to dnes sdělilo ministerstvo dopravy.

Česká bankovní asociace (ČBA) k tomu uvedla, že banky se snaží jednotlivé případy řešit individuálně, jsou však svázané některými regulacemi ČNB.

Situaci dopravců nyní komplikují zejména vysoké ceny pohonných hmot. Výrazně zvýšily náklady firem, přičemž ty je podle sdružení Česmad Bohemia nemohou promítnout do cen svých služeb. Náklady dopravců navíc stoupaly už před současnou krizí, ať už vlivem inflace nebo růstem cen energií. Dopravním společnostem tak nyní akutně vznikají podle sdružení kvůli krátkým splatnostem faktur za naftu a dlouhým splatnostem u plateb za dopravu velké problémy v jejich cash flow.

Česmad: Náklady nelze promítnout do cen

O situaci proto jednal ministr Kupka s dopravci i zástupci České bankovní asociace. Na dálku se pak k jednání připojili i zástupci České leasingové a finanční asociace. „Věřím, že bankovní instituce a leasingové společnosti zohlední současnou situaci dopravců. Z prvních odezev byla patrná vstřícnost při posuzování individuálních požadavků,“ řekl po jednání.

Banky se podle mluvčího ČBA Radka Šalši snaží na individuální úrovni klientům vyjít vstříc, v některých případech jsou však podle něj svázány regulatorními pravidly, která nemohou obcházet. „V případě potřeby vyšších úlev by tak musela do debaty vstoupit i Česká národní banka jako tuzemský regulátor bankovního trhu, která by musela posoudit možnosti, a to i v kontextu platných evropských pravidel,“ řekl dnes ČTK Šalša.

Individuální přístup podle mluvčího Česmad Bohemia Martina Felixe některým dopravcům pomůže. Stejně by mohlo působit i posunutí záloh silniční daně a odvodů DPH, o čemž rozhodla vláda ve středu. Dopravci ale žádají i o další opatření, zejména pak ze strany státu. Žádají zejména srovnání podmínek proti konkurenci z Polska či Maďarska. „Klíčem k tomu je snížení spotřební daně z nafty,“ řekl Felix. Podle něj jde nyní o hlavní požadavek dopravců. Posunutí záloh silniční daně a odvodů DPH pomůže dopravcům s cash flow.

Ceny paliv začaly stoupat po napadení Ukrajiny Ruskem. To zahájilo vojenský útok 24. února. Den předtím činila průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 v Česku 37,43 koruny za litr a cena nafty 36,39 koruny. Po začátku invaze ceny pohonných hmot začaly rychle růst. Během zhruba dvou týdnů dosáhla cena benzinu 47,26 koruny a cena nafty 49,57 koruny, což bylo nejvíce za dobu sledování cen paliv. V posledních dnech ceny paliv klesají. Podle údajů CCS ke středě zlevnil benzin za uplynulý týden o 1,51 koruny na průměrných 45,13 koruny za litr a cena nafty klesla o 1,34 koruny na 47,69 koruny. Vyplývá to z dat společnosti CCS, která průměrné ceny paliv sleduje od začátku roku 2005.