Dojezd a dobíjení jsou největší zábrany pořízení elektroauta

Ilustrační foto: 👀 Mabel Amber, who will one day z Pixabay

Za největší výhody elektromobilu Češi považují nižší hlučnost a nulové emise během provozu. Naopak obavy se nejčastěji týkají omezeného dojezdu – 60 % lidí by se bálo vyrazit elektromobilem k moři, především kvůli riziku vybití v dopravních kolonách. Ukázal to průzkum společnosti E.ON.

Průzkum ukázal, že Češi mají stále velké obavy z praktického používání elektromobilu. Zároveň ale také, že informovanost o elektromobilitě je v české společnosti poměrně slabá.

Z vlastní zkušenosti elektroauta je zná jen 36 % dotazovaných. Nejvíce fandí elektromobilům lidé ve věku 27 až 35 let, v této věkové skupině je podporuje polovina respondentů. Elektrovozem někdy jeli hlavně mladší obyvatelé velkých měst. 

Za největší výhody elektromobilu Češi považují nižší hlučnost a nulové emise během provozu. Naopak obavy se nejčastěji týkají omezeného dojezdu, 60 % lidí by se bálo vyrazit elektromobilem k moři, především kvůli riziku vybití v dopravních kolonách.

Nejvíce Čechů (29 %) odrazuje na koupi elektromobilu jeho vyšší pořizovací cena. Pokud by ale auta různých typů pohonu měla stejnou pořizovací cenu i dojezd, 31 % Čechů by vybralo hybrid. Benzinový pohon by zvolilo 29 % lidí, diesel 16 procent. Plně elektrický vůz by si i za těchto podmínek pořídilo pouze 9 % Čechů.

Parametry elektromobilů se ale výrazně posunuly. Od výkonu a komfortu přes cenu až po to nejdůležitější: dojezd. Moderní elektromobily dnes běžně zvládnou 400 až 600 km na jedno nabití. Dvě nabíjecí zastávky na tisícikilometrové trase k moři obvykle stačí, řidič by je stejně musel udělat kvůli odpočinku. Navíc průměrný denní nájezd řidiče v Česku je 30–40 km a průměrná délka jedné cesty autem podle Eurostatu činí 12 km.

Moderní elektromobily dnes běžně ujedou 400 až 600 km na jedno nabití. Ministerstvo průmyslu a obchodu eviduje 2543 dobíjecí stanice, což představuje 4549 dobíjecích bodů. Čerpacích stanic jsou zhruba 3000.  Rychlonabíječky dnes zvládnou dodat energii během zhruba 20 minut. Až 80 % infrastruktury pro dobíjení vzniklo díky evropským a státním dotacím, a to i v místech, kde by se komerčně nevyplatilo je stavět.

Další zásadní problém je dobíjení aut ve velkých městech. Zejména na sídlištích nebo v centrech není možné si postavit vlastní solární elektrárnu a parkovací místo pro dobíjení.

Řada zpráv a studií také sice zdůrazňuje, že servis elektroaut je jednodušší a levnější. Server Garaz.cz ale upozorňuje na problém dostupnosti servisu. Cituje studii CDK Global, podle níž 85 procent z vlastníků eletkroaut potřebovalo už v prvním roce navštívit servisní místo. „Zatímco v roce 2023 bylo do servisu ještě ten den přijato 40 % zákazníků, v loňském roce to bylo už jen 28 procent. Počet majitelů, kteří museli na servis čekat tři a více dnů, naopak vzrostl z 9 na 14 procent,“ píše web. Třetina elektromobilistů uvedla, že servisní úkon na jejich voze trvá déle než u auta se spalovacím motorem.

Kromě toho se často závadu nepodaří odhalit a odstranit při první návštěvě. Podle studie citované webem garaz.cz vyřešilo závadu během jedné návštěvy servisu 65 % zákazníků. Až 21 procent jich ale k definitivnímu odstranění muselo navštívit servis čtyřikrát až pětkrát.

Za první letošní půlrok tvoří čistě eletkrická auta na českých registracích zhruba 5,6 procenta.

Sběr dat pro průzkum společnosti E.ON byl realizován v květnu 2025 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury IPSOS na reprezentativním vzorku 1028 respondentů obyvatel České republiky ve věku 18–65 let.