Český startup Elonga začíná na západě

Ilustrační foto: Elonga

Český startup Elonga vstupuje se svým chytrým náramkem na první západoevropský trh, do Nizozemska. Už během prvního týdne prodej chytrých snímačů přinesl tržby přesahující 200 tis. Kč, což je téměř trojnásobek oproti prvnímu týdnu na domácím trhu. Startup, za kterým stojí Vojtěch Hlavenka a Radim Šlachta, chce v letošním roce zamířit i do USA.

Český chytrý náramek Elonga, který měří stav těla prostřednictvím variability srdeční frekvence (HRV), byl na trh uveden v zimě 2023 a vzešel z poměrně netradiční spolupráce: z více než třicetiletého výzkumu vědce a fyziologa Radima Šlachty a byznysových zkušeností mladého podnikatele Vojtěcha Hlavenky. Po dvou úspěšných letech na českém trhu nyní jejich firma míří i do zahraničí.

„Od samého začátku jsme věděli, že se musíme stát světovým hráčem, abychom uspěli. Takže nebylo pochyb o tom, že první kroky povedou na Západ, kde jsou nároky zákazníků vyšší. Naší největší výhodou i slabinou je to, že všude na světě soupeříme se stejnými konkurenty. To znamená, že jsme od prvního dne museli nabídnout dostatečnou přidanou hodnotu vůči produktu od největší firmy na světě Applu,“ říká Vojtěch Hlavenka, generální ředitel a spoluzakladatel Elongy.

Na rozdíl od mnoha startupů, které mezinárodní expanzi pojímají spíše symbolicky, se Elonga rozhodla vstoupit na trh se vším, co k tomu patří. Spustila nábor nizozemských kolegů a náramky bude distribuovat z tamního logistického zázemí.„Nechceme k expanzi přistupovat stylem ‚nalijeme peníze do marketingu, prodáme pár kusů a zapíchneme si špendlík do mapy v kanceláři‘. To za skutečnou expanzi nepovažuji. O Nizozemsku přemýšlíme dlouhodobě, a proto tam hledáme nové kolegy, kteří rozumějí místním trhu a očekáváním zákazníků,“ komentuje Vojtěch Hlavenka.

Pokud bude tržní odezva i nadále pozitivní, český startup je připraven investovat do nizozemského trhu až 1 milion korun měsíčně. „Na rozdíl od českého trhu, kde hrají prim emoce, nizozemští zákazníci při rozhodování spoléhají spíše na racionální argumenty a důkazy. Navzdory zažité představě neplatí, že mají více peněz, a proto je lehkomyslně utrácejí. Naopak, své nákupy zvažují často pečlivěji než Češi,“ konstatuje Hlavenka.

Vstup na nizozemský trh je prvním krokem v rámci plánované mezinárodní expanze. Elonga se v příštích měsících chystá vstoupit také do USA.

Společnost Elonga založil Vojtěch Hlavenka ve svých 20 letech a v rámci firmy nyní funguje jako CEO po boku spoluzakladatele Radima Šlachty. Elonga si klade za cíl pomáhat lidem na cestě k dlouhému aktivnímu životu bez zdravotních omezení – tzv. longevity – a to prostřednictvím snímače k měření variability srdeční frekvence metodou spektrální analýzy. Touto ve světě unikátní metodikou se spoluzakladatel Radim Šlachta zabývá na akademické půdě více než 30 let.