Česko nechce být večírkovou destinací

Kdy je další přílet? Ilustrační foto: Victoria z Pixabay

Do České republiky loni přijelo na 9,5 milionů zahraničních turistů. Ačkoliv čísla nedosahují předcovidového roku 2019, jedná se téměř o 30% nárůst v porovnání s předcházejícím rokem, informovala Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK).

Tradičně se nejvíce hostů ubytovává z Německa, Slovenska, Spojeného království a Polska. Z mimoevropských zemí jsou to turisté nejvíce ze Spojených států amerických.

Počet zahraničních ubytovaných hostů vytváří podstatnou částku, která přispívá do státního rozpočtu prostřednictvím daní a poplatků, generují však také významný dopad na další služby a kulturu, včetně ubytování, stravování a nákupů. Celková částka, kterou turisté utrácejí za tyto služby, představuje více než 140 miliard korun.

Řada hotelů, zejména méně luxusních kategorií, zaměřených ovšem rovněž na organizovanou příjezdovou turistiku, podle dobře informovaných zdrojů Světa hospodářství předcovidovou úroveň už dávno překonala. Také na letošní jaro jsou jejich kapacity prakticky vyprodány.

Česká republika a hlavní město Praha mají zájem o příjezdový cestovní ruch, což dokazují i nové realizované kampaně cílené na jedinečnost země jako destinace. Cílem však není podpora šedé ekonomiky či narušení života místních obyvatel. „Není cílem být levnou party destinací. Je vhodné podpořit organizovaných příjezdový cestovní ruch a jeho udržitelnost,“ prohlašuje ACK. „Praha proto také realizuje dlouhodobou edukativní kampaň Enjoy Respect Prague, v rámci které informuje přijíždějící turisty o pravidlech a kultuře chování.“

Cílem organizovaného příjezdového cestovního ruchu není narušit bezpečnost a bezbariérovost města, či podporovat večírky v krátkodobě pronajatých bytech s hlučnou noční zábavou, a to včetně všude pohozených sdílených koloběžek, které narušují i bezpečnost pohybu.  Naopak zahraniční hosté využívají hned několik služeb, utrácí nemalé finance a mají zajištěný program zahrnující prohlídky objektů, muzeí, koncertů, poznávání tradic, kultury a gastronomií.

„Cestovní kanceláře pracující v příjezdovém cestovním ruchu organizují zájezdy a svou nabídku ve shodě s respektem k místním obyvatelům. Organizovaný příjezdový cestovní ruch je lépe regulovatelný, má jasný význam pro ekonomiku z hlediska příjmů státního rozpočtu, vliv na zaměstnanost a udržitelnost kulturních zařízení a akcí,“ říká Michal Veber, ředitel ACK.