Česko je nejrychleji rostoucí hotelový trh v Evropě – pomohou hokej a Rammstein

Hotel Corinthia v Praze. Ilustrační foto: Smith Travel Research

Únorová data poradenské společnosti Misth Travel Research (STR) ukazují mimořádně turisticky příznivou zimu pro české a zejména pražské hotely. Česká republika se svým 25,1% meziročním růstem tržeb je evropským premiantem. V absolutních číslech se však pohybuje stále v pozadí evropského peletonu.

Velmi teplý únor ve střední Evropě ukázal silnou korelaci mezi počasím a cestováním do České republiky. Stále více turistů se rozhoduje na poslední chvíli, a čím dál více z nich jsou Češi, Němci, Slováci a Poláci (okolní země, z nichž se cestuje autem). „Jejich citlivost na příjemné počasí je mnohem vyšší než u jiných skupin turistů,“ konstatuje zpráva STR.  „Menší radost panuje jistě na horách, ale na rozdíl třeba od Rakouska, drtivá většina našeho trhu jsou městské hotely s dominující Prahou. Únorové tržby vzrostly v ČR meziročně o více než 25 %, což dělá z Česka únorového premianta Evropy.“

Spolu se zastavením růstu nákladů se jedná o dobrou zprávu a úspěšný měsíc únor.

„Klobouky bych nevyhazoval zas až moc vysoko. Radovat se, že jsme se dostali k Maďarsku, Slovensku či Polsku – je trochu laciné,“ mírní optimismus Jaroslav Svoboda, majitel hotelové sítě Czech Inn Hotels, která ubytovala téměř 1,5 milionů hostů v roce 2023 a nyní je jedničkou českého trhu. „Nejde jen o to, že jsme stále ještě za čísly „před covidem“, ale musíme si uvědomit, že covidový a post-covidový propad hotelů byl v ČR jeden z největších, a teď tedy se jakoby vracíme někam do peletonu.“

Trend českých hotelů je za únor jednoznačně pozitivní. Pokud se však podíváme na absolutní čísla tržeb na pokoj, vidíme Českou republiku v evropském podpalubí. Výrazně pod námi je jen Litva, Lotyšsko a Chorvatsko (ale ti leccos doženou přes léto), pár středo-východo-evropských zemí (Polsko, Rumunsko …) má srovnatelná čísla – na drtivou většinu zemí se díváme z odstupu.

Graf: STR

Únor je typicky mimosezónní měsíc. V České republice však v poslední době sledujeme trend slábnutí sezónnosti, Praha například (narozdíl od loňska) porazila v zimě v obsazenosti Vídeň. A to byl leden chladný měsíc – narozdíl od klimaticky příznivého února.

Graf: STR

Cena ubytování v hotelech před hokejovým mistrovstvím světa v ČR je většinou o 20 až 30 procent vyšší než obvykle, informovala Česká tisková kancelář (ČTK). Hokejové mistrovství světa se uskuteční v Praze a v Ostravě od 10. do 26. května. Hotely jsou měsíc před mistrovstvím obsazeny z 30 až 85 procent, silnější zájem o ubytování se očekává na poslední chvíli v květnu.

Největší poptávka po ubytování bude podle zástupců hotelů druhý víkend v květnu, protože se v Praze kromě zahájení mistrovství uskuteční také koncert skupiny Rammstein.

Ceny ubytování nyní podle generálního ředitele hotelu Art Nouveau Palace Martina Koťátka proti běžným květnový dnům stoupají o zhruba 20 až 25 procent, v některých dnech více. „Se zvyšující se cenou klesá poptávka po dražším ubytování a stoupá poptávka po alternativách,“ cituje ČTK Marina Koťátka. Kapacita hotelu je podle něj zaplněna z 85 procent.

Síť hotelů Czech Inn Hotels podle obchodního ředitele Czech Inn Hotels Marka Boury zatím zaznamenala o 20 procent vyšší poptávku a zhruba o 100 procent vyšší ceny ubytování než při posledním šampionátu před devíti lety v roce 2015. Letos v období mistrovství ceny podle Boury proti běžnému květnu vzrostly až o 30 procent. Aktuálně mají Czech Inn Hotels na toto období obsazeno 70 procent kapacit hotelů.

Podle ředitele obchodní strategie hotelové sítě Orea Hotels & Resorts Jiřího Fontany se aktuální nabídka ubytování v Praze pohybuje i na dvoj- až trojnásobku běžné ceny ve stejném období. Orea Hotels & Resorts jsou podle něj aktuálně obsazené z 30 procent. „Čím více se událost blíží, tím více se budou rezervovat i vyšší kategorie hotelů,“ řekl ČTK.

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů