Češi v e-shopech utrácejí nejvíce v Evropě

Ilustrační foto: freestock-photos z Pixabay

Čeští zákazníci utrácejí za nákupy po internetu nejvíce v celé Evropě. Alespoň jednou měsíčně si zboží na e-shopu objednává 6 z 10 tuzemských zákazníků, jednou měsíčně každý třetí. Polovina využívá i zahraniční e-shopy, především kvůli nižším cenám. Nejoblíbenějším zbožím, kterým lidé na internetu brouzdají a nakupují, je s velkým náskokem oblečení, v závěsu za ním je elektronika. V evropském průměru si každý týden balíček objednává v e-shopu jen 27 % lidí. Vyplynulo to z výsledků průzkumu společnosti DHL eCommerce mezi evropskými zákazníky, který zveřejnila společnost PPL CZ, patřící k této divizi.

Průzkum, která pokrýval 10 klíčových evropských trhů, se zaměřil i na otázku, kteří Evropané utrácejí online nejvíce. A i zde jsou Češi evropskými rekordmany, téměř dvě pětiny respondentů utratily za poslední online nákup přes 100 eur, tedy zhruba 2500 korun. Více než pětina Čechů na e-shopech nechala přes 250 eur, což je více než 6000 korun. V porovnání se sousedními státy máme velký náskok. Například v Německu i Polsku utratilo přes eur EUR za poslední nákup jen 7 % spotřebitelů.

   

Graf: PPL CZ

„Data dokazují to, o čem se už dlouho mluví: Česko je rájem e-shopů. Dokonce se pyšníme nejvyšším počtem e-shopů v Evropě. E-commerce tak Češi berou jako běžnou součást svého nákupního chování. A to i před Vánoci, kdy už neběhají po obchodech, ale dárky odbavují z pohodlí domova. Pro nás to znamená nejvytíženější období roku, kdy se objem zásilek zvyšuje až o 50 procent,“ komentuje data Milan Loidl, ředitel marketingu a business development PPL CZ.

K vyřízení svých nákupů a objednávek, zasedávají Češi nejvíce k počítači, uvedlo to přes 60 % z nich, přímo prostřednictvím mobilních telefonů nakupuje jen třetina. Téměř každý druhý respondent platí platební kartou, polovina Čechů preferuje stále nákup na dobírku. 

Až 90 % Evropanů nenakoupí na e-shopu, pokud jim nenabídne jimi preferovaný způsob doručení. V Česku ze stejného důvodu košík opustí pouze necelá polovina zákazníků, a to díky silně vybudované logistické infrastruktuře.    

Nejpopulárnější formou doručování balíků je v Česku stále doručení na adresu, které využívá téměř polovina zdejších zákazníků, rostoucí popularitu ale zaznamenávají výdejní místa a schránky, do kterých si pro balíček raději dojdou 4 z 10 Čechů. „Ve zbytku Evropy si dvě třetiny lidí stále objednává zboží na adresu, ale naši zákazníci čím dál více preferují flexibilnější možnosti. I proto se v posledních letech v PPL zaměřujeme na rozvoj tzv. out-of-home infrastruktury,“ říká Loidl.

Když Čechům nestačí ani široká nabídka tuzemských e-shopů, tak nejraději nakupují z Číny. Podle průzkumu si z čínských e-shopů objednává zboží více než 60 % Čechů. Na druhém místě jsou USA e-shopy s třetinou zákazníků a na třetím Německo s téměř stejným podílem. Nejčastějším důvodem k nákupu ze zahraničí uvedli čeští spotřebitelé nižší cenu, každého třetího láká širší nabídka nebo fakt, že konkrétní zboží na našem online trhu nenalezli. Češi po internetu nejčastěji nakupují oblečení (59 %), elektroniku (30 %) a často i sportovní potřeby a další hobby pomůcky. 

Graf: PPL CZ

Pro respondenty je u českých i zahraničních e-shopů důležité doručení, a to až do té míry, že více než polovina dotazovaných opouští košík v e-shopu, pokud v nabídce online obchodu nenajdou svou oblíbenou doručovací společnost. „V PPL CZ díky napojení na DHL síť spolupracujeme s mezinárodními e-shopy, které chtěly logistického partnera, na kterého jsou místní zákazníci zvyklí. Podíl zásilek ze zahraničí stále roste a čeští zákazníci už se především u zboží jako je oblečení naučili, že mohou zásilky v případě nutnosti snadno vracet i přes naše PPL Parcelshopy a PPL Parcelboxy,“ uzavírá Loidl.

Průzkum společnosti DHL eCommerce mezi evropskými zákazníky nakupujícími online ukazuje, jak evropští zákazníci nakupovali v online prostředí v roce 2023. Pokrývá Velkou Británii, Francii, Španělsko, Německo, Švédsko, Polsko, Nizozemsko, Itálii, Českou republiku a Rakousko. Průzkumu se zúčastnilo více než 5000 respondentů. Všechny údaje jsou aktualizované pro rok 2023.

Společnost PPL CZ je součástí divize DHL eCommerce. Specializuje na balíkovou přepravu po ČR a do celé Evropy.  DHL eCommerce je součástí skupiny DHL Group. Zaměstnává přibližně 600 000 lidí ve více než 220 zemích a teritoriích po celém světě.