Elektroničtí obchodníci nečekají rekordní Vánoce

Nakupují levněji a i tak čekají na slevové akce. Ilustrativní foto: Magnet.me z Pixabay

Letošní vánoční období pravděpodobně nepřinese rekordní tržby, tak jak jsme byli zvyklí. V září klesly tržby v maloobchodu meziročně o 4 %, v zásilkových a internetových obchodech méně, o 0,8 procenta. I tak se ale očekává náročné období pro maloobchodníky, kteří budou muset být mimořádně kreativní a flexibilní, aby přežili tento konkurenční boj a oslovili vybíravého zákazníka. Vyplývá to z ankety o očekávání obchodníků, kterou podnikla komunikační agentura Kašpar PR.

Průměrná cena objednávky klesla pod 1400 korun, což je důležitý faktor, kromě samotného poklesu obratu, všímá si Kašpar PR. Změna v nákupním chování Čechů je patrná – stále více lidí nakupuje online zboží, které si pravidelně pořizuje, z kategorií s nižší hodnotou. Z obavy před vysokými cenami odkládají své nákupy, aktivně hledají výhodné nabídky a i při nákupu levnějších produktů čekají na slevové akce.

„Je cítit, že nás dohání krize. Loni měli lidé ještě úspory, letos už mnohým docházejí nebo došly. Kdo úspory má, šetří si je na horší časy. Proto očekáváme, že lidé budou nakupovat spíše rozumem a zbytné věci si často odpustí,“ komentuje situaci Ondřej Tyleček, generální ředitel reklamní a kreativní agentury Fairy Tailors.

Tato proměna podle partnera reklamní agentury Contexto Tomáše Vacka naznačuje posun k zodpovědnému a uvážlivějšímu přístupu k nakupování, kde lidé dbají na kvalitu a smysluplnost svých nákupních rozhodnutí: „Lidé jsou v nakupování daleko ostražitější a více vybírají. Také je vidět podle dat od Heureky Group, že lidé mění chování a více nakupují v e-shopech zboží denní spotřeby a snižuje se nákup velkých věcí.”

Klasické kamenné obchody s jejich osobním přístupem mají své místo a věrné zákazníky, ale na druhé straně e-shopy nabízejí pohodlí online nákupů a bezpečnost. Toto soupeření mezi fyzickými prostory a digitálními platformami je středem pozornosti, přičemž obě strany hledají cestu, jak uspět v proměnlivém světě obchodu.

 „Netvrdil bych, že na tom bude někdo lépe, tlak a obezřetnost spotřebitelů se bude odehrávat jak v e-commerce, tak i v klasickém retailu. Co bych očekával je to, že se ještě více budou rozevírat nůžky mezi osvědčenými velkými hráči, jako jsou Alza či Allegro, kteří mají důvěru spotřebitelů a zdroje jak na růst doplňkových služeb, tak i na práci s cenou a vytvoření velkého tlaku na menší hráče, které se dále budou snažit z trhu vytlačit a převzít jejich spotřebitele,“ říká Tomáš Vacek.

Očekávání spotřebitelů se mění, ekonomické podmínky jsou nejistější než kdy dříve a digitální technologie zrychlují tempo proměn v obchodním prostředí, vyplývá z ankety Kašparu PR. 

Internetové obchody budou zvláště v předvánočním období čelit tvrdé vzájemné konkurenci, kde každý zákazník a každá koruna budou mít zásadní význam. „V ČR je velká konkurence, v které uspět není vůbec jednoduché. To vede k trvale rostoucí kvalitě a rozšiřování doprovodných služeb u řady e-shopů. To je samozřejmě dobrá zpráva pro zákazníky, nicméně zároveň to zvyšuje tlak na provozovatele a probojovat se tak mezi úspěšné a profitabilní e-shopy je čím dále těžší,“ říká v anketě Tomáš Vacek. „Ve 3. čtvrtletí klesl ve srovnání s rokem 2022 obrat v e-commerce o 11 procent. Dá se tedy očekávat, že letošní výnosy opravdu nebudou ty, kdy se budou lámat rekordy v tržbách. Naopak, o každého zákazníka a jeho každou korunu se budou muset e-shopy poprat.“

Opačnou situaci popisuje Patrik Duda, zakladatel podniku Naughty Harbor: „Přestože mnozí očekávali propady tržeb, v našem případě je situace opačná. Navzdory tomu, že nabízíme poměrně nákladný produkt s průměrnou pořizovací cenou kolem 50 tisíc korun, naše tržby meziročně vzrostly o 26 procent. Existuje obava, že nadcházející Vánoce budou patřit k těm nejchudším, ale naše statistiky naznačují opak. Zřejmě se jedná o povahu našich produktů, které mohou pomoci zlepšit náladu a pomoct v boji s depresemi. Lidé jsou ochotni investovat do výrobků, které jim mohou poskytnout emocionální podporu.“

„Mnozí se ale nevzdají bohatých Vánoc, i kdyby měly být na dluh,“ podotýká Ondřej Tyleček. Přestože se svět kolem nás mění a ekonomické výzvy mohou způsobit určité obavy, je pozoruhodné, že i když mnozí čelí finančním těžkostem, mnoho lidí se nevzdá myšlenky na bohaté Vánoce. Očekáváme, že toto přání po bohatých Vánocích vedle sebe přinese i nárůst odložených plateb, úvěrů a podobných finančních produktů.“