Celosvětové příjmy z bankovnictví porostou o více než 6 % ročně
Do roku 2025 porostou celosvětové příjmy z retailového a privátního bankovnictví o více než 6 % ročně. Nejrychleji by měly růst v Asii a Tichomoří, odhadem o 7,8 % ročně, Severní Amerika a Evropa porostou pomaleji, ale stále tempem vyšším než 5 % ročně. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG).
Hlavní hnací silou růstu příjmů retailových bank budou podle ní celosvětově platby a vklady. Očekávané roční tempo růstu plateb, u kterých stále více lidí volí on-line platby, kreditní karty a další bezhotovostní transakce, je podle studie 6,3 procenta. Výnosy ze spotřebitelských a jiných úvěrů pro drobnou klientelu by se měly vrátit k tempu růstu kolem 4 procent. Důvodem jsou rostoucí výdaje zákazníků a ustupující vliv covidové krize. Investice porostou o více než 5 % ročně, zatímco růst hypoték bude tlumit růst úrokových sazeb, tvrdí studie.
Průzkum spotřebitelského sentimentu, který BCG v letošním roce provedla ve 25 zemích světa zjistil, že své bance během pandemie důvěřovalo o dvacet procent více lidí, než na začátku pandemie v roce 2020. Zatímco většina klientů tvrdí, že využívají produkty dvou nebo tří bank, velká většina (70 procent) si pořídila svůj poslední produkt od své primární banky.
Klienti důvěřují svým bankám v zabezpečení osobních údajů více než svým lékařům. Čtyři z pěti klientů by byli ochotni sdělit svým bankám více údajů, pokud by to bylo potřeba k získání nové služby nebo funkce, upozorňuje studie.
Mění se i očekávání klientů. Od své banky už nechtějí jen to, aby byla ‚dobrou bankou‘. Rádi by v bance viděli ‚dobrého přítele‘, ke kterému si chodí pro radu (31 %), ale i instituci, která jim pomůže zvyšovat finanční gramotnost a činit informovaná finanční rozhodnutí (11 procent).
„Nejrobustnějším programem na podporu finanční gramotnosti s řadou nástrojů pro různé generace, od interaktivních her pro děti po e-bankovní kurzy pro seniory disponuje na českém bankovním trhu Česká spořitelna,“ komentoval situaci finančního vzdělávání klientů partner pražské kanceláře Boston Consulting Group Jiří Švejcar. I když snaha vzdělávat své klienty je patrná u všech velkých hráčů, rozdíly jsou podle něj zejména v tom, jaké k tomuto účelu jednotlivé banky volí kanály, a jak širokou cílovou skupinu jsou schopny oslovit.
Boston Consulting Group se v ČR specializuje na vytváření strategií pro finanční instituce a vede sektor digitálních technologií a dat. BCG je poradenská společnost založená v roce 1963 s celosvětovou působností a světový lídr ve strategickém poradenství.