Black Friday přes AI a sleva nejméně 35 procent

Ilustrační foto: wal_172619 z Pixabay

Během slevové akce Černý pátek (Black Friday) letos nakoupí dvě třetiny Čechů. Preferují přitom jasné, jednoduché a reálné slevy, přičemž za dobrou nabídku považují slevu okolo 35 procent. Využít přitom umělou inteligenci (AI) plánuje 40 % všech nakupujících, v generaci Z dokonce 65 procent. Průměrná částka, kterou Češi plánují utratit, činí 2700 korun, což je přibližně jen třetina toho, co například v Polsku či Německu. Průzkumem to zjistila poradenská společnost Bostn Consulting Group.

Tradiční podzimní slevová akce Black Friday, která v Česku naplno startuje sezónu vánočních nákupů, je už v plném proudu. Letos během ní nakoupí dvě třetiny Čechů. Česko přitom patří mezi země s nejmenším povědomím o Black Friday. „Samotný pojem už v Česku zná téměř každý, ale stále je zde přibližně třetina lidí, jejichž znalost těchto akcí je nízká. Čím více lidí přitom zná Black Friday dobře, tím více jich také plánuje během těchto slev nakupovat. Už dnes jde pro prodejce o nejdůležitější předvánoční akci, která jim generuje rekordní tržby. Jeho význam se však může ještě výrazně zvýšit,“ upozorňuje Jamie Brindley, partner pražské kanceláře Boston Consulting Group a spoluautor studie Black Friday Consumer Study. Například v Německu či Polsku během těchto slev nakupují tři čtvrtiny lidí, v Itálii dokonce 90 procent.

Přibližně polovina lidí začala s hledáním slev už na přelomu října a listopadu, zatímco druhá polovina nechává hledání slev až na poslední dny před Black Friday nebo přímo na páteční den. Reálná a férová sleva, kterou čeští nakupující očekávají, je v průměru 35 % a více. Nejvyšší slevy čekají u oblečení, obuvi a módních doplňků, a to minimálně 38 %, respektive 36 % v dětské kategorii. Naopak u elektroniky se spokojí s 30% slevou. Podobně jako v ostatních zemích očekávají především jasné a reálné slevy na vše. Ty označilo za jeden ze tří preferovaných typů slev 63 % nakupujících. Více než polovina lidí očekává vysoké slevy a více než třetina dopravu zdarma, případně slevy v rámci produktových balíčků. Naopak pouze 7 % očekává gamifikované slevy typu kola štěstí. 

„Nakupující mají Black Friday spojený s výhodnými nákupy, proto preferují takové slevy, ze kterých je na první pohled patrné, kolik ušetří. Čím složitější je slevová akce nebo nabídka, tím méně je pravděpodobné, že na ni přistoupí. Zároveň jsou velmi citliví na to, zda jde o skutečnou slevu, nebo jde jen o marketingovou akci, říká Jamie Brindley.

Umělou inteligenci plánuje využít 41 % nakupujících, přičemž 15 % v průzkumu uvedlo, že už mají s nákupy pomocí AI zkušenosti, zatímco 26 % ji využije poprvé. Nejvíce AI využívá generace Z (66 %), ale letos se výrazněji uplatní i při nákupech nejstarší generace, kde ji plánuje využít 22 % respondentů. Polovina nakupujících využívá nebo bude využívat AI k porovnávání různých produktů a 45 % k vyhledávání nejvýhodnějších nabídek. Dále si 41 % ulehčí práci při hledání technických specifikací produktů a třetina lidí využije umělou inteligenci k tomu, aby jim poradila s výběrem dárků.

Lidé využívají slevové akce jak k nákupu věcí pro vlastní potřebu, tak k nákupu dárků pro své blízké. Ty plánuje nakoupit 75 % dotázaných, zdaleka nejvíce mezi všemi dotazovanými zeměmi. Například v Polsku koupí nějaký dárek pro své blízké pouze polovina lidí. Nejvíce lidí plánuje nakupovat oblečení (44 %), spotřební zboží a elektroniku (34 %) a kosmetiku či parfémy (29 %). 

Přestože jsou velké slevové akce typu Black Friday pro nakupující příležitostí k výhodnějším nákupům a pro prodejce zase zvýšit tržby a zisk, nesou s sebou podle Jamie Brindleyho také některá rizika a negativa. “Přibližně polovina lidí plánuje během těchto slev nakupovat více než obvykle, přičemž část těchto nákupů může být impulzivní. Lidé možná častěji nakupují to, co nepotřebují, což může zbytečně navýšit jejich celkové výdaje a u některých nakupujících to může vést i k finančním problémům. Stejně tak se během těchto akcí výrazně zvyšuje objem vráceného zboží, což generuje tisíce tun zbytečného odpadu zatěžujícího životní prostředí,” upozorňuje.

Společnost BCG se věnuje strategickému poradenství pro firemní klienty. Průzkumu se v České zúčastnilo 1024 respondentů.