Železnice nestačí rostoucí poptávce

Železniční doprava v Česku narazila na strop svých možností kvůli nevyhovující infrastruktuře. Zatímco v posledních pěti letech vzniklo 250 km nových dálnic, na železnici přibylo pouze 29 km nových tratí.
Podle Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) má železnice potenciál výrazně zvýšit počet cestujících, pokud se investice zaměří na klíčové páteřní tratě a odstranění úzkých hrdel. Česká železnice dokáže přilákat více cestujících, ale její rozvoj drasticky zaostává za výstavbou dálnic. Na pouhých 28 % délky tratí se odehrává 90 % všech výkonů osobní dopravy, přičemž počet spojů příměstské železnice se od roku 2019 téměř zdvojnásobil. Hlavní tratě jsou dnes na hranici kapacity a neumožňují zavést více spojů.

V posledních pěti letech se rozvoj dopravní infrastruktury v České republice odehrával velmi rozdílně: zatímco bylo zprovozněno téměř 250 kilometrů nových dálnic, na železnici vznikly pouze dvě nové přeložky, Sudoměřice–Votice a Soběslav–Doubí, v celkové délce 29 kilometrů. Za stejné období bylo elektrizováno přibližně 137 kilometrů tratí, přičemž více než polovinu tvořil jediný velký projekt regionální trasy Olomouc – Uničov – Šumperk. Tento vývoj se přímo promítá do růstu individuální automobilové dopravy, která díky novým trasám nabízí cestujícím stále více možností. Tento trend je do značné míry v rozporu s cíli dopravní politiky ČR i EU, jejichž ambicí je zajistit bezpečnou, efektivní, udržitelnou a dostupnou dopravu, která podporuje hospodářský rozvoj, snižuje negativní dopady na životní prostředí a zajišťuje mobilitu občanů i zboží.
Právě z toho důvodu dopravní politika explicitně uvádí jako jeden z cílů podporu ekologických a úsporných forem dopravy se zaměřením na dopravu hromadnou. „Z dosavadního chování zákazníků veřejné dopravy i dostupných průzkumů je zřejmé, že pokud by se železnice rozvíjela stejně systematicky a intenzivně jako dálnice, dokázala by přilákat mnohem více cestujících. Takto bohužel podíl železnice na celkovém přepravním výkonu stagnuje, nebo dokonce mírně klesá. Cestující vnímají železnici jako pohodlný, bezpečný a spolehlivý způsob dopravy. Pokud ale nemají jistotu, že se do centra města dostanou rychle a včas, zůstává pro ně často atraktivnější individuální automobilová doprava. Proto je nutné zaměřit investice tam, kde nejvíce pomohou zrychlit a zjednodušit cestování vlakem,“ říká Petr Moravec, výkonný ředitel SVOD Bohemia.