Výstavba D3 přes Posázaví je podle odpůrců komplikovaná a drahá
Výstavba dálnice D3 přes Posázaví bude podle odpůrců komplikovaná a drahá, problémy podle nich souvisejí hlavně s vedením dálnice územím po středověké těžbě. Kritici ze spolku Alternativa středočeské D3 se obávají podobných problémů s podložím jako při stavbě dálnice D8 přes České středohoří, napsali v tiskové zprávě. Ministerstvo dopravy projekt dlouhodobě obhajuje. Už dříve uvedlo, že výstavba D3 bude navržena tak, aby mohla vést i poddolovaným územím. Návrh má být upřesněn na základě výsledků podrobného geologického průzkumu.
Spolek poukázal na posudek soudního znalce v oboru stavebnictví a geotechniky Josefa Rotta, podle nějž je projekt dálnice tak, jak ho prezentuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), nezpůsobilý k výstavbě. Nejnáročnější a nejkomplikovanější stavby mají vznikat v prostředí postiženém středověkou těžbou kovů poblíž Bohulib. K eliminaci rizik chce ŘSD zbudovat novou průzkumnou štolu a spustilo podrobný geotechnický průzkum čítající 3000 vrtů.
„Navzdory těmto skutečnostem i navzdory významnému zdražování výstavby dálnic obecně ministerstvo dopravy uvádí stále tutéž pořizovací cenu dálnice, která byla vypočítána už v roce 2015. I tato částka – bez aktualizace nákladů – by ze středočeské D3 činila nejdražší dálnici v Česku s poměrem více než jedna miliarda Kč na jeden kilometr. Jak je nicméně zřejmé, reálná částka by byla vyšší,“ upozornila Alternativa v tiskové zprávě.
Nikdo podle ní není neprokázáno, že je pro stát ekonomicky i dopravně výhodná a že vyřeší problémy na silnici I/3. „S přihlédnutím na možnost prodloužit D4 do Českých Budějovic či potenciál modernizace silnice I/3 (včetně obchvatů obcí) je uvažovaná středočeská D3 ze všech možných dopravních spojení mezi Prahou a Jihočeským krajem nejkomplikovanějším, nejdražším, nejškodlivějším a pravděpodobně také nejzbytečnějším projektem,“ tvrdí kritici.
Podle dřívějšího vyjádření mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky si je ministerstvo vědomo citlivosti průchodu oblastí po historické těžbě. „Nicméně jsme přesvědčeni o tom, že technický návrh dálničního tělesa včetně založení objektů je možné navrhnout tak, aby nebylo technické řešení průchodu územím nijak znehodnoceno,“ dodal Jemelka.
Odpůrcům vadí, že D3 povede turisticky atraktivním Posázavím. Doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. Ministerstvo v minulosti namítalo, že zvolená trasa povede méně zalidněnými oblastmi, což by mělo způsobit méně problémů v zastavěných aglomeracích.
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Zatímco v jižních Čechách se stavělo, ve středních Čechách je schvalovací proces stále na začátku. Středočeská část má měřit 60 kilometrů. Koridor dálnice má být tvořen pěti úseky: Praha-Jílové, Jílové-Hostěradice, Hostěradice-Václavice, Václavice-Voračice a Voračice-Nová Hospoda.