Doplňky stravy Češi kupují nejčastěji v lékárnách

Ilustrační foto: Christian Trick z Pixabay

Doplňky stravy alespoň občas užívá 85 % Čechů a pro čtvrtinu z nich představují každodenní rutinu. Nejčastěji je lidé nakupují v lékárnách, kde oceňují nejen kvalitnější nabídku, ale i odborné poradenství. Vyplývá to z průzkumu společnosti Vitalpoint mezi více než 1000 respondenty. 

Při výběru rozhoduje především cena a osobní zkušenost, velký důraz ale lidé kladou i na doporučení lékaře či lékárníka a důvěryhodnost výrobce. Naopak reklama hraje jen minimální roli. Více než dvě třetiny respondentů doplňky nakupuje v lékárnách. Dalších 16 % občas nakupuje vitamíny a další přípravky v drogeriích, zatímco 14 % využívá tuzemské e-shopy se smíšeným sortimentem. Naopak nákupy v hypermarketech zůstávají okrajovou záležitostí a využívání zahraničních e-shopů či sociálních sítí k tomuto účelu je spíše výjimečné.

„Je pozitivní, že většina lidí nakupuje doplňky stravy v lékárnách. Tyto přípravky totiž nepodléhají schvalování Státním ústavem pro kontrolu léčiv (SÚKL) a trh je proto plný produktů s nejasnou nebo diskutabilní účinností. Zvlášť rizikové mohou být nákupy ze zahraničních e-shopů nebo prostřednictvím sociálních sítí, kde často chybí ověřené informace o složení, účinku či datu spotřeby. V lékárnách naopak zákazník získá nejen kvalitní produkt, ale také odborné poradenství – včetně doporučení s ohledem na další léky, které může užívat,“ vysvětluje Lubomír Chudoba, zakladatel rodinné lékárny Vitalpoint.

Lékárny si při výběru sortimentu pečlivě hlídají nejen složení, ale i důvěryhodnost výrobce. Právě důvěryhodnost značky se podle průzkumu ukázala jako jeden z hlavních faktorů, které ovlivňují nákupní rozhodování. Hned po ceně (42 %), osobní zkušenosti (41 %) a doporučení lékaře (31 %) ji za důležitou považuje 29 % respondentů. Naopak certifikáty kvality či srozumitelnost etikety hrají při výběru doplňků stravy podstatně menší roli. Pouhá 2 % dotazovaných uvedla, že je pro ně důležitá znalost produktu podle reklamy.

Podle aktuálního průzkumu doplňky stravy v žádné situaci neužívá jen zhruba 17 % populace. Naopak téměř čtvrtina (24 %) je bere denně a ostatní po nich sahají v obdobích, kdy tělo čelí zvýšené zátěži, typicky na podzim, během těhotenství či při náročném tréninkovém plánu nebo na doporučení lékaře. 

Nejčastěji za ně lidé utrácejí mezi 100 a 500 korunami měsíčně. U vlastní spotřeby to uvedlo 46 % respondentů. Podobné výdaje platí i pro nákup doplňků stravy pro děti, které podle průzkumu dostává 83 % z nich a v tomto cenovém rozmezí se pohybuje 49 % rodičů. Zajímavé je, že více než třetina respondentů pořizuje vitamíny či další doplňky také pro své rodiče. A právě v tomto případě jsou lidé ochotní sáhnout hlouběji do kapsy. Zatímco 33 % utrácí do 500 korun, dalších 28 % investuje měsíčně mezi 500 a 1000 korunami, zatímco v této vyšší cenové kategorii utrácí pouze 17 % lidí za sebe a 16 % za své děti.

Společnost Vitalpoint byla založena v roce 2019 a svým fungováním se jedná o e-shop, který je součástí zavedené rodinné lékárny. Firma čerpá z více než třicetileté zkušenosti z lékárenství.