Evropský turismus stagnuje, Německo se obává kolapsu

Ilustrační foto: Czech Inn Hotels

Červen byl pro Českou republiku úspěšný měsíc, varující jsou však propady v Německu, částečně v Rakousku a bohatších zemích Evropy. Tento faktor dle hoteliérů již negativně ovlivňuje současný červenec. Celoroční hledisko pak ukazuje setrvalý stagnační trend našeho ubytovacího sektoru, i když červen ukázal dobrá čísla. Ukazují na to červnové údaje společnosti Smith Travel Research (STR).

V meziročním červnovém 12% nárůst tržeb bylo patrné také dorovnávání některých silnějších okolních zemí. Data ukázala drobné zlepšení celkově stagnačního (či zaostávajícího) vývoje roku 2025 (tzv. Year to Date).

Meziroční červnový propad Rakouska o 4 % a dorovnávání rakouských hor a „venkova“ s Vídní je spíše sezónní zajímavost. Ovšem 18% propad tržeb Německa je fatální. „Německé hotely nejsou v dobré kondici a vliv na cestování je jasný. Kdysi u nás dominujíící, bohatý, turistucký a cestující národ procentruálně už několik měsíců výrazně klesá, což vzhledem k tržní síle bude náš trh pochopitelně brzdit,“ varuje STR. „Zvyšuje se podíl Čechů, Poláků, drobně rostou jiné národy (Itálie, Anglie i USA), ale pro český trh se pochopitelně jedná o změnu. Červencové ohlasy z hotelů ukazují, že ke změně či jakémusi otřesu dochází.“

Graf: STR

V celoročních číslem za rok 2025 je růst českého trhu nejslabší ze  srovnatelných zemí. I když najdeme podobně stagnující čísla (např. Itálie), jejich tržba na pokoj je v absolutních číslech skoro dvojnásobná. „Červen byl pro nás příjemným překvapením, díky akcím všeho druhu přijelo mnoho lidí a nejvíc Čechů. Tahounem byla tradičně Praha,“ potvrzuje Jaroslav Svoboda, majitel české hotelové skupiny Czech Inn Hotels. „Snížení počtu německých turistů letos vnímáme, je alarmující a negativně ovlivňuje i současné léto. Vliv na to má řada faktorů. Pamatuju, když naše společnost v roce 2003 začínala, tak turisté z Německa jasně dominovali.“

Červen je poslední předprázdninový měsíc. V Praze bývá o něco slabší než květen, začíná se měnit struktura hostů. Prodávají se více vícelůžkové pokoje. Například Poláci často míří autem k jižním mořím a v ČR si dělají přestávku. Cestují Španělé, Nizozemci, Evropa se stěhuje k jihu a do hor. V Rakousku nastupují horská střediska a nedominuje tolik Vídeň.

Graf: STR

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity),