Náctiletých podnikavců v Česku rychle přibývá

Ilustrační foto: pangtondevil from Pixabay

Každý devátý podnikatel v Česku je mladší 30 let. Od roku 2018 konstantně roste počet byznysmenů ve věku 21 až 25 let a počet náctiletých podnikavců se bezmála zdvojnásobil. Donedávna podíl mladých podnikatelů v Česku zvolna klesal, v loňském roce se ale situace změnila. Otěže přebrali hlavně ti nejmladší, zástupci silné populační generace Z (lidé narození zhruba v letech 1997 až 2012). Zmiňuje to společnost Samsung, která v Česku realizuje rozvojový program pro studenty Samsung Solve for Tomorrow.

„V každé společnosti mají mladí lidé potenciál stát se tvůrci nových řešení. Nyní navíc vyrostla generace, pro kterou je zásadní, aby jim práce dávala smysl, nebojí se technologií a chtějí je efektivně využívat. Práci nehodlají věnovat všechen svůj čas, musí jim dávat smysl. Záleží jim na životním prostředí, lidských vztazích a jsou ochotní se neustále rozvíjet, objevovat.  To vše jsou ideální předpoklady k realizaci vlastních projektů. Když jim dáme příležitost prezentovat své nápady firmám a propojíme je se zkušenými lidmi z praxe, získají rozhled, sebevědomí a o to snáz úlohu inovátorů, kteří přispívají k formování pracovního trhu i společnosti, převezmou,“ míní Zuzana Mravík Zelenická, manažerka pro společenskou odpovědnost firmy Samsung.

Letošního 4. ročníku programu Samsung Solve for Tomorrow, který nese téma AI: Cesta k udržitelnější budoucnosti?, se účastní 230 studentů v 103 týmech. „A opět se nám potvrzuje, jak kreativní a vynalézaví dokážou středoškoláci být. Není pravda, že kvůli AI už ‚nemají potřebu přemýšlet‘, naopak nám ukazují, jak dokáží novou technologii přirozeně využít k tomu, aby skutečně vylepšila životy nás všech,“ poukázala Mravík Zelenická.

V uplynulých ročnících programu studenti ve věku od 15 do 19 let zkonstruovali například systém na ochranu elektrokol před krádeží nebo prototyp „chytrého“ patníku, který může zvýšit bezpečnost na silnicích. Nejlepší tým loňského 3. ročníku vyvinul brýle pro nevidomé, které díky vsazené kameře s AI umí svému uživateli hlasově popsat věci v okolí.

Podle majitelky personální agentury Advantage Consulting Olgy Hyklové má tzv. generace Z nejen odvahu, ale také nástroje měnit pracovní prostředí k lepšímu. „Jsou otevření technologiím, aktivně využívají AI a podporují rychlé zavádění inovací. Z jejich nápadů a digitální zdatnosti mohou firmy jen těžit. Znalosti ze školy studentům a absolventům obvykle nechybí, ale praxe ukazuje nedostatky v měkkých dovednostech, jako je týmová kooperace či zvládání stresu. Tento přechod jim pomáhají zvládnout trainee programy a mentoring, studentům umožňují získat zkušenosti a lépe se adaptovat na reálné pracovní prostředí. Pro firmy jsou efektivním nástrojem, jak mladé lidi zapojit do pracovního procesu a využít jejich potenciál,“ říká Hyklová. Klíčem k úspěchu je podle ní nabízet mladým lidem moderní formy spolupráce, smysluplné projekty a podpořit jejich osobní růst.

Zvýšený zájem mladých lidí o seberozvoj a talentové programy sleduje ve své práci také osobní koučka Karolína Harries. „Ze vstupu na pracovní trh má mnoho studentů obavu. Nevěří si, neznají své silné stránky, neví, jak je komunikovat firmám. Bohužel se v řadě škol stále soustředí na dorovnání toho, v čem silní nejsme, a na rozvinutí silných stránek už nezbývá prostor. Potkáte-li se ale s mladými lidmi v nějakém rozvojovém programu, zjistíte, jak jsou motivovaní a velmi oceňují skutečné vzdělávání do praxe,“ říká Harries.

Vývoj počtu mladých podnikatelů v Česku (vždy se jedná o 3. čtvrtletí roku)

 2018201920202021202220232024
skupina <1815131515232234
skupina 18-206 6427 1657 6708 1779 29510 66912 905
skupina 21-2562 69060 06659 62662 00166 34769 17774 893
skupina 26-30142 195141 824139 990136 087132 393127 247125 395
celkem211 542209 068207 301206 280208 058207 115213 227
v rámci ČR10,44 %10,21 %10,00 %9,82 %9,77 %10,88 %11,12 %
Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR