Chytřejší zdanění práce omezí chudobu
Nezisková výzkumná společnost PAQ Research vydala svévolně, tedy neobjednanou a nikým zvenčí neplacenou studii o zdanění práce. Tvrdí v ní, že Česko daní práci nadměrně, hlavně práci nízkopříjmovou a částečné úvazky. Doporučuje daňový systém změnit. „Chytřejší zdanění zaměstnanců pomůže pracovnímu trhu, rozvoji chudších regionů i omezení chudoby,“ píše PAQ Research o své práci.
Zdanění zaměstnanců včetně pojistného v Česku tvoří přes polovinu státních příjmů. V mezinárodním srovnání mají místní zaměstnanci odvody vysoké. Platí to hlavně pro nízkopříjmové.
Zaměstnanec s částečným úvazkem a čtvrtinou průměrné mzdy – okolo 11 tis. Kč – má vůči protějškům ze západních zemí odvody vyšší až o 14 procentních bodů. Zaměstnanec s polovinou průměrné mzdy odvádí o 5 p.b. víc. Můžou za to vysoké sazby na pojištění, na které se nevztahují daňové odpočty a slevy.
„Zdanění nízkopříjmových zaměstnanců v Česku navíc nenápadně roste. Zastarává hodnota slevy na první dítě a na poplatníka, jejíž valorizaci slibovala současná vláda ve svém programovém prohlášení,“ popisuje ekonom PAQ Research Petr Vilím. Od roku 2009 vzrostla sleva na poplatníka o 24 %, což je výrazně méně než 84% růst mezd, na které se sleva uplatňuje.
Reformy posledních let pomáhaly hlavně středně a vysokopříjmovým. Největší roli hrálo zrušení tzv. superhrubé mzdy v roce 2020. V součtu změn si vysokopříjmoví s dvojnásobkem průměrné mzdy měsíčně polepšili o 2500 Kč. Nízkopříjmový s polovinou průměrné mzdy naopak dnes platí o 500 Kč měsíčně více, než pokud bychom ponechali výši zdanění z roku 2009.
Vysoké zdanění nízkopříjmových zaměstnanců má řadu negativních ekonomických a společenských dopadů:
- Omezuje motivace k práci. Výzkumy ukazují, že nízkopříjmoví jsou citlivější na výši zdanění při rozhodování o ekonomické aktivitě. Vysoké zdanění je motivuje k práci v šedé ekonomice, švarcsystému, pobírání dávek či pracovní neaktivitě. Omezuje i rozvoj firem, které mají vyšší náklady na práci. Ekonomika tak přichází o pracující a stát o výběr odvodů.
- Snižuje kupní sílu. Nízkopříjmoví mají vysoký sklon ke spotřebě. Zvýšení čisté mzdy by proto pomohlo stagnující ekonomice. Většina z dodatečné kupní síly by zůstala v chudších regionech Česka, což by podpořilo lokální služby a ekonomiku.
- Posiluje chudobu. Třetina všech domácností ze svých měsíčních příjmů nic neušetří, ukazuje náš výzkum Život k nezaplacení. Finanční tíseň zhoršuje duševní zdraví, zdravotní systém, produktivitu i vzdělávání dětí.
Stát dnes vysoké zdanění práce částečně kompenzuje dávkami, na které má nárok většina domácností z dolní pětiny pracujících. „Stát tak složitě a neefektivně přerozděluje peníze, přitom by mohl jen snížit zatížení práce,“ vysvětluje Vilím.
Cílem navrhované reformy je snížit zdanění nízkopříjmovým a opravit nesystematické slevy, odpočty a limity. Reformu PAQ Research navrhuje ve dvou variantách: vyvážené, v níž snižuje podíl práce v daňovém mixu a vyvažuje ho tak vzhledem k ostatním daním. A v úsporné, která menším nárůstem slev omezuje fiskální dopad všech návrhů téměř na nulu.
Konkrétně návrhy společnosti obsahují:
- Zvýšit slevu na poplatníka z 30 840 až na 37 196 Kč. Výše této slevy by se snižovala pro pracující s nadprůměrným příjmem.
- Zvýšit slevu na první dítě na 19 846 Kč a sladit slevy na další děti na tuto hodnotu.
- Zavést dodatečné slevy na děti do tří let. U nich mají rodiče nejvyšší omezení možnosti pracovat. Navrhujeme naopak zrušit slevu na nepracující/ho manžela/ku, která demotivuje od návratu do práce.
- Umožnit nízkopříjmovým, lidem na částečném úvazku či vracejícím se na trh práce lépe vyčerpat základní slevy. To by dovolil daňový bonus ze slevy na poplatníka a zrušení současné podmínky pro čerpání bonusu na děti. Daňové bonusy by byly limitované odvedeným sociálním a zdravotním pojištěním tak, aby nikdo od státu v bonusu nedostal více, než odvedl ze své práce.
- Automaticky valorizovat základní slevy dle růstu mezd.
- Zrušit selektivně čerpatelnou slevu na hypotéku či ji reformovat, aby podporovala nízko- a středněpříjmové prvovlastníky nemovitostí.
- Omezit nesystémové prvky selektivně podporující hlavně vysokopříjmové (např. zavést slevu na příspěvky do penzijního spoření místo odpočtů nebo lépe nastavit limit sociálního pojištění).
Reforma by stála veřejné rozpočty 15,8 mld. Kč ve vyvážené variantě a 4,3 mld. Kč v úsporné variantě. „Fiskální a distribuční dopady odhadujeme na základě dat z reprezentativního šetření domácností EU-SILC a modelu TAXBEN. Dopad srovnáváme se stavem v roce 2024,“ píše se ve studii.
Společnost uvádí několik modelových příkladů lidí a rodin s nízkými příjmy, jimž by reforma zdanění pomohla. Ale nabízí také model toho, jak funguje současné selektivní zdanění. Jeden zaměstnanec bere 60 tis. Kč měsíčně, jeho šéf 240 tisíc korun. Zatímco on odvádí 39,8 % svého příjmu, jeho podřízený odevzdá na daních a pojistném 40,4 % výdělku. Omezení selektivního zvýhodnění by tuto nerovnost odstranilo, tvrdí PAQ Research.
„Snížení výběru by částečně zmírnila změna chování populace, kterou náš model nezahrnuje. Můžeme počítat s nárůstem odvodů díky vyšší pracovní aktivitě, nárůstem nepřímých daní díky vyšší spotřebě a poklesem vyplacených dávek,“ popisuje Michal Šoltés, ekonom z IDEA při CERGE-EI, který se na návrhu také podílel.
Úsporná varianta by při zahrnutí těchto dopadů mohla mít téměř nulový dopad na veřejné rozpočty. Vyvážená varianta by snížila současné zdanění práce o 1,3 % z celkových odvodů a pomohla mírně vyrovnat daňový mix, který dnes příliš spoléhá na práci.
Reforma by (ve vyvážené variantě) snížila zdanění 78 % ze všech zaměstnanců. Nejvýrazněji by reforma snížila míru zdanění pětině zaměstnancům s nejnižšími příjmy.
Nízkopříjmové pětině zaměstnanců by klesly celkové odvody o 7 tisíc Kč Naopak horní pětině zaměstnanců by vzrostly o 8 tisíc ročně.
Návrh reformy je možné vnímat jako snahu o vyrovnání dopadu zrušení superhrubé mzdy, které pomohlo hlavně vysokopříjmovým. V porovnání se systémem roku 2020 by si na reformách v absolutních odvodech stále nejvíce polepšili zaměstnanci s vyššími příjmy.
29 tisíc osob by reforma dostala nad hranici chudoby
„Na základě odhadů z několika českých i zahraničních studií odhadujeme, že by nižší zdanění mohlo přivést na trh práce dodatečných 37–54 tisíc lidí. Jednalo by se zejména o nízkopříjmové (z šedé ekonomiky a neaktivity), ženy s dětmi a důchodce. Odhadujeme, že reforma by v důsledku vyšších příjmů mohla podpořit spotřebu v ekonomice o zhruba 10 mld. Kč. Peníze by zůstaly hlavně v chudých regionech. Vyšší příjem nízkopříjmových rodin by taky pomohl dostat se 29 tisícům osob nad hranici chudoby,“ píše PAQ Research.
Národní ekonomická rada vlády (NERV) doporučuje snížení zdanění nízkopříjmových jako jedno z prorůstových opatření. „Menší zdanění nízkopříjmových považujeme veskrze pozitivní pro dlouhodobý ekonomický růst České republiky. Nejde jen o přímočarou motivaci k práci, ale zejména o motivaci k legální práci, což by navíc posílilo nejchudší regiony. Studie PAQ Research správně hledá ke snížení daní i místa, kde by se dal propad jejich výběru alespoň částečně vykompenzovat. V ideální případě bychom ale měli najít i další opatření, která by výpadek odmazala úplně,“ říká Dominik Stroukal, ekonom na Metropolitní univerzitě v Praze a člen NERV, který koordinoval tvorbu prorůstových opatření.
Česká ekonomika poslední roky stagnuje. „Spotřeba domácností zůstává pod úrovní roku 2019, nikdo na tom v Evropské unii není takhle špatně. Máme i jeden z nejhorších vývojů reálných mezd domácností a HDP. Nad to nedostatečně investujeme do lepší budoucnosti. Podíl výdajů do vzdělávání a výzkumu je pod průměrem OECD,“ vyjmenovává ekonom PAQ Research Jakub Komárek.
Prosperitu omezuje i hloupý a demotivující daňový systém. Vyžaduje komplexní reformu. Chytrý daňový mix podpoří rozvoj regionů, pracovní trh, zdraví populace i firemní investice. Oprava největších nesmyslů a výjimek navíc přinese dostatek peněz na klíčové investice do vzdělávání, vědy a výzkumu nebo obrany, aniž bychom museli zvyšovat strukturální schodek, vysvětluje Komárek.
Již dříve společnost vydala studii o zdanění alkoholu a hodlá se věnovat zdanění OSVČ a nemovitostí. „V minulosti jsme publikovali studii, jak zalepit díry ve zdanění alkoholu, v příštích měsících přineseme studie věnované zdanění OSVČ a nemovitostí. „Nestačí řešit jednotlivé daně, musíme brát v potaz celý systém a chytřejším daněním posílit českou ekonomiku,“ uzavírá PAQ Research svou studii.
„Reforma přináší modernější přístup k podpoře rodin s malými dětmi – zvyšuje daňovou slevu na dítě do tří let věku místo současné slevy na manžela/lku s nízkými příjmy, která často prodlužuje absenci matek na trhu práce. Opatření může v kombinaci s dostupnějšími předškolními zařízeními výrazně zlepšit situaci matek s malými dětmi, jejichž participace na trhu práce zůstává v Česku velmi nízká, a podpořit tak udržitelný ekonomický růst,“ komentuje návrh ekonomka Klára Kalíšková z think-tanku IDEA při CERGE-EI.
„Snížení zdanění nízkopříjmových skupin má z hlediska ekonomiky zdraví dvě potenciální výhody. Zaprvé ekonomická situace podle mnoha výzkumů souvisí s fyzickým a duševním zdravím, takže snížení chudoby zde může pomoci. Zadruhé uvolnění dnes vysokého zdanění a odvodů nízkopříjmových může uvolnit prostor pro motivační nástroje zdravotní prevence – například systém mírného navýšení pojistného, pokud člověk nechodí na preventivní prohlídky a screeningy nádorových onemocnění,” popisuje lékař a ekonom Pavel Hroboň, člen NERV.