Zaniknou rodinné podniky a 2 miliony pracovních míst?

Ilustrační foto: Anja z Pixabay

Česká ekonomika dlouhodobě stojí na bedrech rodinných podniků. Podle odhadů Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP) vytvářejí tyto firmy více než 55 % českého HDP a zaměstnávají zhruba 2 miliony lidí. Jde tedy o skutečnou páteř národního hospodářství. Teď ale stojí před závažnými výzvami.

Velká část těchto rodinných firem sídlí mimo velká města, v regionech, a jejich existence je tak klíčová pro zachování zaměstnanosti v celé zemi. Problém je, že až dvě třetiny z těchto firem nemají žádný konkrétní plán, jak předat svůj byznys další generaci. Generační výměna ve firmách přitom není jednoduchá a ze statistik vyplývá, že své zakladatele přežije zhruba třetina firem, v další generaci už jen desetina. Velkému počtu kvalitních a fungujících podniků tak hrozí, že se mohou dostat do vážných potíží, což může znamenat pro českou ekonomiku obrovský problém.

Navíc české rodinné firmy čelí silné konkurenci ze zahraničí, která má často lepší finanční a marketingové zdroje. Pokud se nepodaří úspěšně vyřešit otázku nástupnictví, možný zánik  mnoha z nich by měl vážné důsledky pro celou českou ekonomiku a trh práce. Na tom, že se Česká republika může dlouhodobě chlubit jednou z nejnižších nezaměstnaností v Evropské unii, mají totiž rodinné firmy zásadní podíl.

Generační obměna, alespoň jednou během fungování firmy, proběhla podle údajů AMSP u 64 % rodinných firem, v 8 % případů dokonce vícekrát. Nejčastěji dochází k odkupu podílů v rámci rodiny (29 %) a k rozdělení majetku mezi více nástupců (25 %). Do necelé pětiny firem vstoupili noví vlastníci mimo zakládající rodinu.

Malé a střední podniky společně s živnostníky produkují více než polovinu HDP v Česku. Jde tak o klíčovou součást české ekonomiky. Bez ní nám do budoucna hrozí velký problém. Je dobré si to uvědomit dříve, než bude pozdě. A začít se podle toho také chovat.