USA chtějí zcela zakázat dovoz některých čínských aut. Kvůli bezpečnosti

Mezi inovativní čínské značky aut patří i HiPhi. Foto: Eyosias G naUnsplash

Spojené státy americké možná zakáží dovoz čínských vozidel integrujících některé konkrétní kusy hardwaru a softwaru nebo prodávané komponenty. Důvodem má být obava o bezpečnost. Úřad pro průmysl a bezpečnost ministerstva obchodu to oznámil na svých stránkách.

Úřad hovoří o navrhovaném vytváření pravidel, která „by zakazovala prodej nebo dovoz propojených vozidel integrujících konkrétní kusy hardwaru a softwaru nebo prodávané komponenty, samostatně, s dostatečnou vazbou na Čínskou lidovou republiku nebo Rusko.“

Jde hlavně o prvky integrované do systému pro připojení vozidel (VCS) a do systému automatického řízení (ADS). Umožňují totiž externí připojení a možnosti autonomního řízení v připojených vozidlech. „Zlomyslný přístup k těmto systémům by mohl protivníkům umožnit přístup a shromažďování našich nejcitlivějších dat a na dálku manipulovat s auty na amerických silnicích,“ vysvětlil úřad. Pravidlo by se vztahovalo na osobní i nákladní automobily a autobusy.

„Auta mají dnes kamery, mikrofony, GPS sledování a další technologie připojené k internetu. Není třeba velké fantazie, abychom pochopili, jak může cizí protivník s přístupem k těmto informacím představovat vážné riziko pro naši národní bezpečnost i soukromí občanů USA. Aby se vypořádalo s těmito obavami o národní bezpečnost, podniká ministerstvo obchodu cílené a proaktivní kroky, aby udržely ČLR a technologie vyrobené v Rusku mimo americké silnice,“ řekla ministryně obchodu USA Gina Raimondo.   

Není třeba velké fantazie, abychom pochopili vážné riziko

Platnost od 2027

Pravidlo by také zakázalo výrobcům se spojením s ČLR nebo Ruskem prodávat připojená vozidla, která obsahují hardware nebo software VCS nebo software ADS ve Spojených státech amerických, i když bylo vozidlo vyrobeno v USA.  Zákazy týkající se softwaru by vstoupily v platnost pro modelový rok 2027 a zákazy týkající se hardwaru by vstoupily v platnost pro modelový rok 2030 nebo 1. ledna 2029 pro jednotky bez modelového roku.  

Návrh přichází v době, kdy akcie čínských automobilek rostou a ani tato zpráva se jich nijak nedotkla. Americký návrh na zákaz čínských autodílů nemusí mít přímý negativní dopad na čínský automobilový průmysl, protože objem prodeje čínského vývozu automobilů na americké trhy je „velmi malý“ a omezený, řekl webu CNBC Ivan Wu, analytik akciového výzkumu Guotai Junan International. Kromě toho čínské společnosti vyrábějící díly již zřídily továrny v Jižní Americe, které mohou být exportovány přímo na americké trhy v rámci americko-mexické tarifní dohody.

Růst čínských trhů je nyní tažen především snížením povinných minimálních rezerv tamních bank z rozhodnutí centrální Čínské lidové banky.