DP v Brně podepsal se Škodou smlouvu na dalších 20 tramvají 45T

Foto: Leonhard Niederwimmer na Unsplash

Brněnský dopravní podnik podepsal smlouvu se Škodou Group na nákup dalších 20 obousměrných tramvají 45T, uvedla dnes v tiskové zprávě mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Cena jedné je 75 milionů korun. Podnik tak zcela využije opci smlouvy z roku 2021 na 40 vozidel, která do konce roku 2026 postupně nahradí zhruba 35 let staré tramvaje KT8.

Pět těchto tramvají už v Brně jezdí a díky smlouvě z loňského března má jezdit městem příští rok dalších 15 vozů 45T. Zmíněných 20 má výrobce dodat v roce 2026. Zatímco prvních pět nakoupil podnik ještě za cenu 60 milionů korun za kus, všechny další už jsou vzhledem k růstu cen materiálů o 15 milionů korun dražší.

„Obousměrné tramvaje mají v Brně širokou škálu využití. Využíváme je na lince číslo 8, která je na obou konečných ukončena úvratí, ale potřebujeme je také k zajištění dopravy při výlukách a omezeních. V dohledné době například při rekonstrukcích tratí v Obvodové ulici, v Modřicích nebo při stavbě tramvajové trati na Kamechy. Zároveň jsou pro nás univerzálně použitelným typem tramvaje, kterou můžeme operativně nasadit na kteroukoli linku. Současná vozidla typu KT8 jsou na hranici své životnosti a nevyplatí se nám investovat do dalších velkých oprav,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Zatím podnik počítá s tím, že tramvaje zaplatí se svých zdrojů, ale zároveň hledá možnosti spolufinancování z evropských či jiných dotací. V minulosti se podniku dařilo získávat peníze na obnovu trolejbusového parku i na některé z minulých tramvajových dodávek. Zatímco autobusový a trolejbusový park se dařilo v minulých letech výrazně obnovit, tramvajový je na tom hůř. Brnem stále jezdí 42 vozů typu T3 a také 40 vozů typu T6. I když vozy T3 jsou po různých úpravách a modernizacích, stále jde o vysokopodlažní vozy vyrobené ve většině případů ještě před rokem 1989. Vozy T6 jsou také vysokopodlažní a vyráběly se ve druhé polovině 90. let.