Senát odmítl další zdanění energie
Evropská komise má zřejmě dojem že doprava funguje proto, že paliva jsou stále příliš laciná. Navrhuje proto revidovat vlastní směrnici z roku 2003 o minimálním zdanění energie. Ve zdůvodnění sice připouští, že většina členských států daní motorová paliva výše, než minimálně, ale protože ani to nevede ke snížení emisí oxidu uhličitého o 55 % k roku 2050, jak nakazuje program Fit for 55, je nutné zdanit také paliva pro letadla a lodě a přitlačit i na benzín do automobilů.
„Za prvé, návrh zavádí novou strukturu daňových sazeb založenou na energetickém obsahu paliv a elektřiny a jejich vlivu na životní prostředí. Za druhé rozšiřuje základ daně tím, že do jejího rozsahu zahrnuje více výrobků a odstraňuje některá stávající osvobození od daní a jejich snížení,“ zdůvodňuje EK. To osvobození a výjimky se týkají právě leteckého paliva a paliva pro lodní dopravu. „Paliva, která nejvíce znečišťují životní prostředí, budou zatížena nejvyšší daní,“ slibuje komise.
Zatímco česká vláda hledá způsob, jak zastropovat rostoucí ceny energie, komise hledá způsob, jak je zapodlahovat.
Účelem cviku je podporovat přechod na paliva méně škodlivá, přechodně na čas LPG, biopaliva neudržitelná, ale pokročilá, biopaliva udržitelná a vodík, tvrdí komise.
A samozřejmě hned také navrhuje sadu podpor, sociálních dávek a dotací pro chudé, aby Fit for 55 byl sociálně spravedlivý. Zřejmě proto ještě hodlá do dopravy zavést systém emisních povolenek, přičemž hned zdůvodňuje, proč se rozhodně nejedná o dvojí zdanění.
Ve skutečnosti EK navrhuje další sadu restriktivních a výchovných opatření směřujících k průmyslu a občanům. Nové jednotné daně vyměřuje v energetických jednotkách. Vychází to zhruba na 8,- až 8,20 Kč na litr benzínu, a je to sazba v návrzích nejvyšší. Zřejmě proto, že lidé jezdí auty jen tak ze sportu. Ne, aby se dostali do práce, k lékaři. A za nějakou zábavou nebo do přírody – hanba!
Opatovice – nejkrásnější dálniční křižovatka v Česku. Ale nač to, vkrádá se aktuální otázka? Foto: archiv
Bylo by celkem pochopitelné, kdyby EK motivovala k využívání biopaliv a vodíku. Problém ale je, že třeba u vodíku jsou jeho výroby zatím ve fázi testovacích poloprovozů a jeho ekologické dobrodiní velice záleží na mnoha „jestliže“ a „pokud“. A kolik bude takové palivo stát, to se zatím také jen odhaduje, ale na konkrétní náklady a cenu by si teď vsadil málokdo.
Je správné, že český Senát ten návrh odmítl. Chybí mu především analýza dopadů. Ostatně, ta chyběla u ekologických opatření EK zatím vždy. Ale dovolím si jeden dopad předpovědět: akutní nedostatek žlutých vest.