Německé dráhy chtějí na Drážďany jeden dlouhý tunel
Německá železniční společnost Deutsche Bahn (DB) upřednostňuje při výstavbě rychlotrati mezi Prahou a Drážďany variantu jednoho dlouhého tunelu pod Krušnými horami. Martin Walden z koncernu DB k tomu v prohlášení uvedl, že takové řešení je z ekologických, dopravních a technických ohledů to nejvýhodnější.
Experti DB prověřovali variantu v podobě jediného tunelu o délce 30 kilometrů a možnost dvou tunelů, které by byly dlouhé 27 kilometrů a 2,5 kilometru. V případě druhé varianty by bylo potřebné vybudovat ještě pětisetmetrový most nad údolím řeky Seidewitz. Dráhy se ale rozhodly podpořit první variantu, kdy úsek pod Krušnými horami bude veden v jediném tunelu. Zhruba polovina podzemní trasy bude v Sasku, čímž se tunel stane nejdelším v Německu.
„Těší nás, že varianta s jediným tunelem, kterou podporoval i region, se po podrobném prověřování ukázala jako ta nejlepší pro vedení tratě,“ řekl Walden. Německé dráhy nyní předloží dokumenty Spolkovému sněmu, který by mohl o financování tunelu rozhodnout ještě do německých parlamentních voleb v roce 2025.
Rychlotrať podle saského ministra hospodářství, práce a dopravy Martina Duliga potřebuje naprostou prioritu. „Urychlení projektu je důležité i pro získání podpory z fondů Evropské unie,“ řekl. K vybrání varianty s jedním delším tunelem poznamenal, že ho to těší, protože právě toto řešení obyvatelé regionu upřednostňují.
Vlaky z tunelu, který na české straně začne nedaleko Ústí nad Labem, vyjedou u saského města Heidenau, odkud budou pokračovat do Drážďan. V tomto úseku, který už povede po povrchu, bude pro hladký provoz podle DB potřeba vybudovat 46 kilometrů kolejí se zhruba 90 novými výhybkami.
Stavba prvního úseku nového železničního spojení z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan by měla začít v roce 2027. Cesta z hlavního města České republiky do saské metropole se po dokončení celé trati zkrátí ze současných 2,5 hodiny na jednu hodinu. Do Ústí nad Labem pojede vlak z Prahy asi 30 minut.