Český maloobchodní trh je velmi konkurenční
Český maloobchodní trh je podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy neuvěřitelně konkurenční. I to bylo důvodem, proč některé řetězce, které v tuzemsku v 90. letech začaly podnikat, činnost neudržely. Obchody ročně investují 12 až 15 mld. Kč, což jsou podle Prouzy obrovské kapitálové nároky. Řekl to dnes v diskusi v paláci Žofín u příležitosti oslav výročí 30 let společnosti Billa na českém trhu.
Tlak v maloobchodě je v tuzemsku podle Prouzy obrovský. Zatímco v západní Evropě často 75 % trhu tvoří tři potravinářské řetězce, v České republice na stejný podíl je potřeba sečíst 7 obchodních sítí. „Ve chvíli, kdy udělá někdo drobnou chybu v tom, jak má nastavenou cenovou politiku, jaký má sortiment, to, že nedokáže dostatečně investovat, z trhu vypadává,“ prohlásil.
díky spolupráci obchodů a zemědělců se podařilo na pulty obchodů vrátit chřest
Fakt, že některé společnosti v tuzemsku podnikání neudržely, je podle Prouzy dáno i tím, že Češi podle něj vždy byli velmi nároční zákazníci. V dalších letech bude podle něj velkým tématem kvalita potravin a také regionálnost. Poukázal na to, že díky spolupráci obchodů a zemědělců se například podařilo na pulty obchodů vrátit chřest.
Důležitou roli v budoucím vývoji bude podle Prouzy hrát i pohodlí nákupů. Rozšiřuje se podle něj „tržnicový koncept“, což souvisí s odkazem na kvalitu a čerstvost nabízeného sortimentu. Podstatná bude schopnost on-line prodeje, řekl dále.
Příchod zahraničních potravinářských řetězců v 90. letech do ČR a s tím spojená změna prodeje potravin byla podle Prouzy symbolem transformace Československa. Tuzemsko má podle něj momentálně pro obchodní sítě významnou pozici, často právě zde testují různé novinky.
agresivní centralizovaná nákupní politika Řetězců výrazně poškodila české zemědělství a české výrobce potravin
„Zahraniční řetězce bezpochyby přinesly do České republiky nové standardy v oblasti nakupování. Zároveň je však třeba dodat, že jejich agresivní centralizovaná nákupní politika výrazně poškodila české zemědělství a české výrobce potravin,“ sdělil dnes ČTK předseda Asociace českého tradičního obchodu Pavel Březina. Dodal, že kvůli absenci regulace se stávaly a stávají mnohé nelogické situace, kdy se velké obchody zbytečně koncentrují na jednom místě při současném zanikání menších venkovských obchodů.