Čína vytlačuje světové výrobce automobilů ze svého trhu
Zahraniční automobilky v Číně donedávna očekávaly, že po znovuotevření tohoto největšího automobilového trhu světa po protipandemických restrikcích začnou opět zvyšovat prodej. Šéf německého Volkswagenu Oliver Blume odjel z únorové návštěvy pozitivně naladěn a podobně se vyjádřila i společnost BMW. Toto nadšení ale už delší dobu tlumí fakt, že podíl na čínském trhu se mnohým světovým výrobcům aut soustavně zmenšuje, napsala agentura Bloomberg.
Globální automobilky měly v roce 2020 na čínském trhu podíl 61 %, do konce loňského posledního čtvrtletí ale klesl na 41 procento. V první polovině letošního roku se čeká mírné oživení, protože výrobci se zbavují starých zásob. Agentura Bloomberg ale očekává, že jejich celkový podíl bude letos hluboko pod 50 procenty.
Mezi zavedenými zahraničními značkami jsou poměrně velké rozdíly v tom, jak se jim v Číně daří. Zatímco odbyt Toyoty se poměrně drží, její japonští rivalové Nissan a Honda zaznamenali v posledních letech velký propad. Prémiovým značkám se obecně dařilo lépe než značkám určeným pro masový trh.
Nejdůležitějším faktorem na čínském automobilovém trhu je teď nástup elektromobilů. Plánovací cykly automobilových produktů jsou dlouhé a mnoho zavedených výrobců špatně odhadlo, jak rychle čínský trh na elektromobily přechází.
Svou roli hrají i další faktory. Nabídka konektivity a softwaru ve vozidle je u čínských značek často silnější a představuje další bod, v němž se od zahraničních aut liší. Čínští zákazníci zpravidla přijímají nové technologie rychleji než spotřebitelé na západních trzích, kde bývá průměrný zájemce o nákup vozu starší.
Sektor ovlivnily také dlouhodobé cíle čínské vlády. Globální automobilky byly donedávna povinny vyrábět auta s místními partnery ve společných podnicích, což mělo urychlit přenos technologií a výrobní know-how.