Výrobci nápojů omezují výrobu, část zvýší ceny
Někteří výrobci nealkoholických nápojů kvůli vysokým cenám energi a vstupních nákladů ruší výrobu některých nápojů, propouštějí zaměstnance nebo ruší plánované investice. ČTK to řekla výkonná ředitelka Svazu výrobců nealkoholických nápojů Veronika Jakubcová. Zdražení o 20 % letos chystá podle informací Lidových novin (LN) například společnost Kofola. Přehodnocení cen, které zohlední růst vstupních nákladů, připravuje také Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, řekl mluvčí společnosti Václav Koukolíček.
Růst cen nákladů se týká stovek výrobků jako jsou vody, slazené ochucené nápoje, kolové nápoje, džusy nebo energetické nápoje, uvedl svaz. Podle něj je situace v oboru podobně složitá jako v jiných segmentech. „Kromě energie se za poslední dva roky zvýšily ceny cukru trojnásobně, ceny skleněných a plastových obalů o 80 procent a několikanásobně zdražily i některé druhy ovoce,“ podotkla Jakubcová.
Klíčové pro výrobce jsou podle ní ceny energie kdy někteří výrobci mají problém uzavřít s dodavateli smlouvy na další období a bez znalosti vstupních nákladů je pro firmy prakticky nemožné plánovat výrobu. „Ceny vyrobených nápojů vzhledem k nárůstu vstupů v podstatě kopírují aktuální inflaci, minimálně dvě třetiny inflace. Odběratelé ale akceptují orientačně jen polovinu z ceny zvýšených nákladů. Určitou část navýšené ceny tedy nese výrobce,“ řekla Jakubcová.
Svaz upozorňuje na to, že zastropování cen energie pro malé a střední podniky je jen dočasné řešení a velcí výrobci stále neví, jaké budou mít podmínky. Upozorňuje na to, že pokud nedojde ke shodě na evropské úrovni a podniky budou mít rozdílné podmínky, povede k to nerovnému podnikatelskému prostředí, může dojít ke ztrátě konkurenceschopnosti a podniky budou nuceny přijímat další ekonomická nebo personální opatření.
Společnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, která prodává i například džusy, energetické nápoje nebo toniky, zaznamenala růst cen cukru oproti roku 2020 o 240 %, náklady na energii a pohonné hmoty vzrostly o 400 procent. „I s ohledem na tyto skutečnosti v těchto dnech připravujeme přehodnocení cen tak, aby zohlednily tyto zásadní nákladové položky,“ řekl Koukolíček.
Kofola letos kvůli výraznému růstu nákladů již zdražila za celou skupinu o 12 procent a další zdražení chystá hlavně kvůli rostoucí inflaci, uvedly LN. Generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko Daniel Buryš informoval, že firma ruší neobsazené pozice a některé zaměstnance propouští, z pohledu velikosti firmy je to podle něj opatření v jednotkách procent.
Svaz výrobců nealkoholických nápojů sdružuje velké i menší výrobce nealkoholických nápojů jako je Kofola, Coca-Cola HBC ČR a SK, Red Bull nebo společnosti ZON a Moštovna Lažany.