Pražský dopravní podnik koupí až 70 trolejbusů

Pražský dopravní podnik (DPP) koupí až 70 nízkopodlažních trolejbusů, vypsal na ně tendr s hodnotou 1,18 miliardy korun. Trolejbusy budou jezdit místo dieselových autobusů na linkách 131, 137, 176, 191 a 201, jejichž elektrifikace je v přípravě. Minulou sobotu DPP spustil zkušební provoz trolejbusů z Letňan do Čakovic, který o víkendech zajišťuje vůz zapůjčený z Hradce Králové.

„V této veřejné zakázce chceme kromě standardních hodnotících kritérií, jako je nabídková cena nebo délka záruky, nově vyzkoušet také termín dodání trolejbusů,“ prohlásil ředitel podniku Petr Witowski. Rámcovou smlouvu chce DPP podle něho uzavřít na 5 let, což umožní koordinovat dodávky podle toho, jak se bude postupně dokončovat elektrifikace linek. Podnik by podle ředitele pro nákup také chtěl využít připravované dotační tituly EU.

Trolejbus_SOR TNS 18. Ilustrační foto: Škoda Transportation

Vozy budou mít konstrukční rychlost minimálně 70 kilometrů v hodině a budou využívat i energii vzniklou brzděním při jízdě z kopce. Na energii v bateriích budou mít dojezd minimálně 15 kilometrů s použitím topení nebo klimatizace, větrání a předepsaného osvětlení a při plné obsazenosti a zastavení na všech zastávkách. Součástí podmínek je také garance životnosti akumulátorů po dobu nejméně 7 let nebo dojezdu 420 000 kilometrů, poté bude muset dodavatel zaručit dodávku nových na dalších 8 let do konce patnáctileté životnosti vozů. Minimální záruku trolejbusů DPP stanovil na pět let.

Zakázka zahrnuje také nákup až 70 nových trakčních akumulátorů. Domovskou garáží většiny dvanáctimetrových trolejbusů bude garáž Řepy, kde DPP plánuje jako součást výstavby infrastruktury pro elektrifikaci autobusové linky č. 119 vybudovat novou trolejbusovou měnírnu. Trolejbusy pro linku č. 201 budou deponovány v garáži Klíčov.

Podnik nyní pracuje na elektrifikaci vybraných linek. „Elektrifikaci autobusové linky č. 140 Palmovka – Miškovice máme téměř hotovou, minulou sobotu DPP na ní v prvním úseku Letňany – Čakovice zahájil zkušební provoz. Do konce listopadu bychom měli začít stavět infrastrukturu na lince č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Dodal, že z přípravy linek 131, 137, 176 a 191 na levém břehu Vltavy je nejdále elektrifikace linky 137 v úseku mezi stanicemi Na Knížecí a U Waltrovky, která je nyní v procesu společného územního a stavebního řízení. „Pokud nenastanou žádné závažné komplikace, tento projekt by mohl být připraven ke stavbě na konci příštího roku,“ řekl náměstek.

Trolejbusy vyjely poprvé do ulic Prahy v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz 15. října 1972.