Kofole stouply tržby a klesl zisk

Skupině Kofola, která vyrábí nealkoholické nápoje, v prvním pololetí vzrostly tržby meziročně o 25,8 procenta na 3,72 mld. Kč, což bylo nejvíce v historii. Plně se projevila otevřenost trhu a chuť lidí dopřávat si, červnové tržby byly dosud nejvyšší. Kofola to sdělila v tiskové zprávě.

Provozní zisk EBITDA ale skupině kvůli výraznému růstu nákladů klesl o 11 procent na 418 milionů korun. Kofola proto přistoupila ke zdražení a úsporám. S ohledem na vývoj management zpřesnil odhad ročního cíle EBITDA na 1,08 až 1,15 mld. Kč a navrhne valné hromadě snížení dividendy na 11,30 Kč na akcii, loni to bylo 13,50 korun.

Generální ředitel Skupiny Kofola Jannis Samaras napsal, že z pohledu prodejů a tržeb posílilo druhé čtvrtletí pozitivní trend ze začátku roku. Červnové tržby v Česku a na Slovensku byly dosud nejvyšší, stejně jako tržby celé skupiny. „Velmi dobré čtvrtletí má za sebou Leros, UGO a adriatický (jadranský) region. V těchto segmentech se nám navíc podařilo výrazně růst i v provozním zisku EBITDA,“ uvedl Samaras. V Česku a na Slovensku nicméně podle něj společnost čelí extrémnímu růstu nákladů, což se projevilo na celkovém výsledku. „Abychom minimalizovali dopad růstu vstupů na roční finanční cíl, upravili jsme naše plány a aktivity do konce roku,“ napsal Samaras.

Finanční ředitel Skupiny Kofola Martin Pisklák sdělil, že se plně projevila otevřenost trhu a na všech trzích byla od počátku roku znát zvýšená aktivita lidí. „Lidé chtějí trávit čas aktivním pohybem venku, cestováním, chodí na koncerty a jiné akce, užívají si dovolené. To vše se projevilo na zvýšené poptávce ve všech segmentech. Výrazné meziroční nárůsty pak zaznamenaly především segmenty On the go (na cestách) a gastronomie, které jsou tímto trendem samozřejmě pozitivně ovlivněny,“ řekl Pisklák. Podle něj tržby celé skupiny od počátku roku rostou nad očekávání. Kofola však čelí enormnímu tlaku na nákladové straně v čele s energií, materiálovými vstupy a mzdovými náklady.

„Na tento trend jsme museli reagovat zdražením našich výrobků i úsporami. Pokračujeme v režimu finanční disciplíny,“ řekl finanční ředitel. Kofola s bankami uzavřela dodatek k úvěrové smlouvě, čímž u 60 % úvěrů přešla z korun na euro. „To by mělo vést ke značné úspoře úrokových nákladů. Zároveň došlo ke snížení pravidelných kvartálních splátek jistiny. Dosažení ročního finančního cíle vidíme stále optimisticky,“ dodal Pisklák.

Kofola vstoupila do hlavní sezony s řadou novinek a koncem dubna nabídku rozšířila o projekt Cirkulka, který nabízí nápoje Kofola, Rajec a Vinea ve vratných skleněných lahvích.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má téměř 2000 zaměstnanců.