Živě: Výsledky druhého průzkumu Ipsos k volbám do EP
Zájem o evropské volby mírně roste, zajímá se o ně šest z deseti lidí. Osm z deseti Čechů ví, že se letos volby do EP konají. A čtyři z deseti znají i termín hlasování.
Takové jsou jedny z hlavních závěrů šetření agentury Ipsos, které je součástí společného projektu ČTK Connect a Evropského parlamentu s cílem komunikovat evropská témata před červnovými volbami do EP. Jde o druhý letošní průzkum na toto téma.
První provedla agentura v únoru a odprezentovala v březnu. V něm se k volbám rozhodně chystalo 35 procent dotázaných, „spíše ano“ odpovědělo 30 procent.
O tom, jaké jsou aktuální predikce, stejně jako o dalších závěrech bude informovat Account Director Ipsos Public Affairs Michal Kormaňák, spolukomentátory budou ekonom a analytik se specializací na EU Petr Zahradník a novinářka, dlouholetá zpravodajka z Bruselu Kateřina Šafaříková. Stane se v novém sídle tuzemských zastoupení EP a Evropské komise v Paláci Dunaj – Europa Experience na Národní třídě ve čtvrtek 9. května od 14:30.
Nejčastější důvody pro účast ve volbách do EP jsou podle zjištění Ipsos vyjádření názoru vůči současné vládě a ovlivnění směru a obsahu politiky Evropské unie. Polovina lidí se při volbě do EP rozhoduje podle důvěryhodnosti kandidátů.
Za nejdůležitější záruky, jež by měla EU České republice poskytovat, považují Češi bezpečnost a mír v unii, bezpečnost EU a bezpečnost ČR.
Nutnost nového směřování unie a zhoršení situace ve světě jsou pak podle respondentů nejčastějšími důvody, proč si lidé myslí, že jsou letošní evropské volby důležitější než ty předchozí, které se konaly před pěti lety. Tehdy, v roce 2019, byla reálná volební účast 29 procent, v roce 2014 pouze 18 procent.
Polovina populace čerpá informace o volbách v červnu 2024 z televize, necelá třetina z internetových zpravodajských portálů.
Třetina populace si myslí, že evropské volby mohou něco změnit pro ně osobně, větší vliv (54 %) čekají občané v pro celou Českou republiku. To, že volby do EP mohou něco změnit, častěji očekávají lidé do 24 let.
Představení čerstvého průzkumu agentury Ipsos moderuje Štěpánka Duchková. Pozvání na akci obdržely všechny kandidující politické subjekty. Přímý přenos bude vysílat ČTK Connect na kanále YouTube, webu ceskenoviny.cz a v dalších médiích. Záznam bude k dispozici i po skončení pořadu.
Informace o výzkumu:
Výzkum byl proveden od 15. dubna do 20 dubna na reprezentativním vzorku populace ČR starší 18 let. Celkem se ho zúčastnilo 1025 respondentů. Lidé byli oslovení podle kvótního výběru, nástrojem sběru dat byl Ipsos online panel Populace.cz.
Zadavatelem výzkumu je Česká tisková kancelář Connect. Výzkum byl spolufinancován z prostředků Evropské unie.
Informace o Ipsos:
Ipsos je výzkumnou, technologickou a konzultační společností. Výzkumu trhu se Ipsos věnuje 30 let a je největší agenturou na českém trhu. Spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos v 90 zemích. Z Prahy řídí projekty po celém světě a sídlí zde i vedení Ipsos Central Europe Cluster (ČR, SR, Maďarsko, Rakousko). Ipsos disponuje moderním technickým zázemím pro sběr a zpracování dat a využívá know-how divizí specializovaných na výzkumy značky a komunikace, mapování trhu a segmentaci, zákaznickou zkušenost a kvalitativní výzkum. Ipsos je členem organizací SIMAR, ESOMAR, MSPA a řídí se jejich etickými principy a metodickými pravidly. Dlouhodobě se věnuje tématům CSR a udržitelného rozvoje.
Více na www.ipsos.cz.