Udržitelný e-shop slaví narozeniny a začíná třetí rok, dosud ocenil přes 200 firem
Praha 5. prosince 2023 (PROTEXT) – Projekt Udržitelný e-shop, který vznikl v partnerství Heureky, Komerční banky a společnosti Visa už dva roky pomáhá zákazníkům v široké nabídce online obchodů nacházet udržitelnější alternativy. Přísnými kritérii pro zisk certifikátu za tu dobu prošlo 240 e-shopů, žádalo jich přitom více než 1300. Zodpovědné podnikání je pro zákazníky stále důležitější, Udržitelný e-shop proto od letošního roku funguje i na Slovensku, další země budou následovat.
“Z našich průzkumů jsme věděli, že udržitelnost je a bude stále důležitější, a to i v našem e-commerce prostředí. A to se potvrdilo, za ty dva roky, které uplynuly od spuštění projektu Udržitelný e-shop, jsme dostali žádost od více než tisícovky obchodů,” hodnotí fungování projektu Markéta Chaloupková, která je za něj v Heurece zodpovědná a dodává: “Kritéria, která musí e-shopy splnit, jsou totiž přísná, a tak jsme i v roli poradců. Na základě vyhodnoceného dotazníku doporučíme, co je potřeba změnit, aby na certifikát dosáhli. Znovu se o certifikaci pokusí zhruba 10 % společností.”
Aktuálně mohou zákazníci vybírat z více než 240 e-shopů, které vysokými nároky prošly a pyšní se certifikátem Udržitelný e-shop. Nejčastěji jsou to obchody nabízející kosmetiku, oblečení a silné zastoupení je také v kategorii jídla a nápojů. “Těší nás, že ačkoliv získat certifikát není úplně jednoduché, e-shopy se snaží na dopadech svého obchodování pracovat a vylepšovat ho. Očekáváme, že do konce tohoto roku budeme mít zhruba 270 oceněných v České republice,” přibližuje Chaloupková.
Po vřelém přijetí v České republice spustila Heureka letos projekt na Slovensku ve spolupráci s VÚB a Visa. Zároveň probíhají jednání o rozšíření do dalších zemí. „Některé e-shopy podnikají jak v České republice, tak na Slovensku, díky čemuž přesně vědí, jaké požadavky je nutné splnit. Od červnového spuštění jsme na Slovensku obdrželi přes 230 žádostí, a z toho více než 90 získalo certifikát. Celkově se nám v obou zemích podařilo zapojit přes 270 unikátních společností, které splňují udržitelné standardy,“ sdělila Chaloupková.
„Máme radost, že jsme v roce 2023 tuto spolupráci úspěšně rozběhli i na slovenském trhu, protože ve Visa věříme, že je důležité pomáhat chránit naši planetu a přírodní zdroje a podporovat podnikání, které mají stejné hodnoty,“ řekla Ľubica Gubová, Country manager Visa pro Slovensko.
Mezi nejčastější důvody zamítnutí patří neznalost celého dopravního řetězce kdy si e-shopy neprověřují své dodavatele, například na základě certifikací. Většina společností se omezuje na měření udržitelnosti pouze u sebe a svého fungování, ale nejsou schopni dodat data o dodavatelích a výrobě produktů – pokud nejsou přímo značka, která si je vyrábí. Nevědí, odkud pochází suroviny, jaká je technologie výroby, za jakých podmínek produkt vznikl nebo jaký je způsob přepravy. Dalším častým důvodem je, že firmy neměří svoji uhlíkovou stopu a nemají zpracované vlastní LCA analýzy (metodika hodnocení životního cyklu výrobků a služeb).
O projektu Udržitelný e-shop
Projekt byl založen v roce 2021 a jeho smyslem je podpořit a motivovat e‑shopy, které se snaží o udržitelný provoz a myslí na dopady svého podnikání. Každý e‑shop, který chce na Heurece být prezentován jako udržitelný a získat ikonu „Udržitelný e‑shop“, musí vyplnit dotazník z různých oblastí odpovědného přístupu ke svému podnikání. Zelená ikona „Udržitelný e‑shop“ pak bude umístěna nejen na jejich e‑shopu, ale hlavně na stránkách Heureky, vedle certifikátů jako Ověřeno zákazníky autorizovaný prodejce, nebo ocenění Shop roku. Právě během této soutěže je nově udělováno i ocenění „Udržitelný e‑shop“ Více informací na stránkách projektu https://www.udrzitelnyeshop.cz/.