Podíl kojených dětí je stále vysoký, poslední čtyři roky se pohybuje okolo 90 %
Praha 1. srpna 2024 (PROTEXT) – Procento novorozenců, kteří jsou kojení při odchodu z porodnice, je poslední roky ustálený. Letos je to 91 %, což je prakticky stejný počet jako v předchozích letech. Stejně tak podíl dětí kojených v 6 měsících je poslední roky stabilní a pohybuje se okolo 60 %. Letos to je konkrétně 63 %. Ukázal to pravidelný průzkum Nadačního fondu 1000 dní do života.
„Benefity kojení jsou nezpochybnitelné jak pro dítě, které v mateřském mléce získává všechny potřebné živiny, vitamíny, minerály a protilátky, tak pro matku, u níž urychluje rekonvalescenci po porodu a snižuje pravděpodobnost některých závažných nemocí. V neposlední řadě je důležité i pro vzájemný vztah matka-dítě. Kojit doporučujeme, i dle WHO, plně do 6 měsíců věku dítěte, pokud samozřejmě neexistuje nějaká relevantní překážka. Mezi 4. a 6. měsícem na základě alergologických studií hovoříme o tzv. imunologickém oknu, během kterého by měla miminka začít ochutnávat i jinou stravu pro snížení pravděpodobnosti případné pozdější citlivosti na alergeny v potravě. Neznamená to ale ukončení kojení u dobře prospívajících kojenců. Plnohodnotné příkrmy doporučujeme zavádět od ukončeného 6. měsíce. Matka může i při nich dále pokračovat v kojení, v doporučení se říká do dvou let i déle, v podstatě tak, jak to vyhovuje dítěti i matce, ovšem za předpokladu příjmu ostatní pestré stravy,“ vysvětluje MUDr. Alena Šebková, předsedkyně Odborné společnosti praktických dětských lékařů České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně.
Průzkum Nadačního fondu 1000 dní do života dále ukázal, že možnosti nechávat ochutnat nemléčnou stravu už ve 4 měsících využívá 52 % rodičů. Mezi nejčastější nedostatky ve výživě dětí, se kterými se čeští pediatři setkávají, patří zejména podávání nevhodné stravy nebo nezdravých solených, uzených či konzervovaných potravin a polotovarů (11,3 %), příliš dlouhé kojení nebo podávání mléka a neochota nasazovat příkrmy (12 %), podávání sladkostí (9 %), překrmování (6 %) nebo obecné nerespektování doporučení lékaře ohledně stravování dítěte (5 %).
Z průzkumu také vyplynuly určité rozdíly mezi českými kraji. Premiantem v kojení při propuštění z porodnice je Vysočina (95 % novorozenců), následovaná Olomouckým a Zlínským krajem (oba 94 %). V 6 měsících je nejvíce dětí kojeno v Karlovarském kraji (80 %), nejméně naopak v Ústeckém (56 %).
„Úkolem Nadačního fondu 1000 dní do života je zlepšovat stravovací návyky u nejmenších dětí v prvních 1000 dnech jejich života, protože to vede ke zlepšení jejich zdraví v pozdějším věku i dospělosti. Zaměřujeme se na edukaci jak rodičů, tak pediatrů a zdravotních sester. Všichni společně máme totiž důležitý úkol – postarat se o zdraví budoucích generací,“ vysvětluje Monika Ihnatková, členka správní rady Nadačního fondu 1000 dní do života.
O průzkumu
Průzkum provedla společnost NIQ na reprezentativním vzorku 150 českých lékařů pro děti a dorost. Jednalo se o kvantitativní telefonický průzkum, který probíhal od 31. května 2024 po dobu 2 týdnů.
O Nadačním fondu 1000 dní do života
Cílem Nadačního fondu 1000 DNÍ DO ŽIVOTA je systematicky šířit osvětu o důležitosti správné výživy kojenců a malých dětí během prvních 1000 dní jejich života (počítáno od početí) pro jejich celoživotní zdraví. Iniciativa přitom vytváří spojení mezi předními lékaři a odborníky na výživu, odbornými společnostmi a širokou veřejností. Více na www.1000dni.cz.
O společnosti
Danone je přední světová potravinářská společnost působící ve třech oblastech zaměřených na zdraví: čerstvé mléčné a rostlinné výrobky, balené vody a speciální výživa pro děti i dospělé. V současnosti vlastní nejrozsáhlejší sbírku fermentačních bakterií na světě a jejím dlouholetým posláním je přinášet zdraví co největšímu počtu lidí prostřednictvím potravin.
Cílem Danone je inspirovat lidi ke zdravějšímu a udržitelnějšímu stravování a dodržování pitného režimu. Zároveň se zavázala dosáhnout měřitelných nutričních, sociálních a společenských vlivů a dosahovat pozitivního vlivu na životní prostředí. Společnost Danone postavila svoji strategii na obnovení růstu, konkurenceschopnosti a vytváření hodnot z dlouhodobého hlediska. Do roku 2025 se chce stát jednou z prvních nadnárodních společností, které získaly certifikaci B Corp™.
S více než 100.000 zaměstnanci po celém světě a prodanými produkty na více než 120 trzích společnost vygenerovala v roce 2021 tržby ve výšce 24,2 miliardy EUR. V současnosti portfolio Danone zahrnuje přední mezinárodní značky (Actimel, Activia, Alpro, Aptamil, Danette, Danio, Danonino, evian, Nutricia, Nutrilon, Volvic, atd.). Na českém a slovenském trhu nabízí značky mléčných a rostlinných produktů jako např. Activia, Actimel, Danette, Kostici a Fantasia, Alpro, ale i výrobky dětské výživy Nutrilon a Hami a přípravky klinické výživy spojené se značkou Nutricia – Nutridrink, Forticare, Cubitan, Nutrison, Neocate a další.
Danone je součástí evropské akciové burzy Euronext Paris a zároveň je součástí amerického finančního trhu OTCQX prostřednictvím programu ADR (American Depositary Receipt). Je součástí akcií předních indexů udržitelnosti včetně indexů spravovaných společnostmi Vigeo Eiris a Sustainalytics a také Ethibel Sustainability index, indexu MSCI ESG, série indexů FTSE4Good, indexu genderové rovnosti Bloomberg a indexu přístupu k výživě.
Zdroj: Neopublic
ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.