Lidé se letos chystají k nákupu více zážitků
Devět z deseti Čechů má v úmyslu za zážitky v letošním roce vydat stejně nebo více peněz než v roce 2023. Z počtu dotazovaných chce 58 % utratit větší množství peněz a 32 % chce své výdaje ponechat na podobné úrovni. Vyplývá to globálního průzkumu společnosti Mastercard, do kterého se v Česku zapojilo více než pět stovek lidí.
Podle výsledků průzkumu se Češi pro letošní rok zajímají ze všeho nejvíce o cestování (51 %), zážitky v přírodě (39 %), wellness a lázně (34 %), hudební festivaly (33 %), zábavní parky (27 %), kulinářské požitky, filmové festivaly, památky UNESCO a historická místa (vždy 23 %) a sportovní podniky (21 procento).
Při zjišťování, proč mají výdaje za zážitky přednost, vyšlo najevo, že lidé si cení jejich nehmatatelných přínosů. Téměř čtyři z pěti respondentů uvedli, že výdaje za zážitky za to obvykle nebo dokonce vždy stojí. Naproti tomu jen 3 % dotazovaných mínila, že jen málokdy nebo vůbec nikdy zážitek za vynaložené peníze nestojí. Pětina českých spotřebitelů pak cíleně ve svém rozpočtu šetří na výdaje za zážitky.
Podobné výsledky měly i další evropské země. „Není překvapivé, že obyvatelé Evropy upřednostňují zážitky více než kdy dříve. Celý kontinent nabízí nepřeberné množství kulturního bohatství a nekonečný výběr sportovních podniků a hudebních událostí pořádaných v jedinečných lokacích, kde vznikají vzpomínky na celý život,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko. Do Evropy pravidelně přijíždí nejvíce zahraničních turistů, v roce 2023 jich přilákala neuvěřitelných 700 milionů.
Hlavním důvodem k cestování jsou zážitky pro 22 % Čechů a více než čtyři z deseti zmínili zájem cestovat do jiné země, případně na jiný kontinent, právě proto, aby si dopřáli zážitek, o který stojí.
Přesun útrat od materiálních předmětů k zážitkům podporují i data Ekonomického institutu společnosti Mastercard. Ta ukazují, že podíl výdajů za zážitky, jako je cestování nebo stravování v restauracích, na celkových výdajích vzrostl v celosvětovém měřítku vloni na 22 %, přičemž v roce 2019 se pohyboval kolem 19 procent. Podíl výdajů připadajících na zboží zůstal nezměněn.
„V posledních letech byli spotřebitelé vystaveni těžkému rozhodování ohledně vlastních výdajů. Přesto ale zájem o smysluplné zážitky zůstával silný. S postupným oslabováním nepříznivých vlivů inflace a vysokých úroků se dá předpokládat, že spotřebitelé budou svou znovunalezenou kupní sílu směřovat do výdajů za zbytné nákupy. Výrazný zájem o významné události, které se letos v Evropě odehrají, ať již se bude jednat o sportovní podniky, koncertní turné nebo mezinárodní filmové festivaly, s největší pravděpodobností povede k tomu, že výdaje za zážitky budou opět vysoké,“ říká Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka pro Evropu Ekonomického institutu Mastercard.
Studii uskutečnila společnost Mastercard společně s partnerskou výzkumnou agenturou Vitreous Worldwide. Účelem bylo porozumět posunu v preferencích spotřebitelů směrem k upřednostňování zážitků. Dotazování pro průzkum probíhalo ve dnech 2. až 9. ledna 2024. Průzkumu se zúčastnilo 16 141 respondentů, z toho 14 125 ve 20 evropských zemích, včetně ČR.