Letošními kurzy Učme se přežít prošlo více než 2.600 účastníků, včetně skútrařů. Na ně autoškoly nejsou připravené
Praha 31. října 2024 (PROTEXT) – Program Učme se přežít letos nabídlo celkem 58 kurzů pro motocyklisty, instruktory autoškol nebo začátečníky. Letos organizátoři zopakovali loňské kurzy pro skútraře. Na ně totiž autoškoly stále nejsou připravené. Kurzy, které rozšiřují vědomosti a zlepšují dovednosti motorkářů jsou nutné. Na českých silnicích za prvních devět měsíců tohoto roku zemřelo víc motorkářů než za stejné období roku 2023.
Počet dopravních nehod motocyklů za prvních devět měsíců meziročně klesl z 367 v roce 2023 na 357 v roce letošním. Počet mrtvých motorkářů se ale bohužel zvýšil. Letos si za prvních devět měsíců tyto nehody vyžádaly na tuzemských silnicích už 76 životů, ať samotných řidičů motocyklů nebo spolujezdců. Je to oproti stejnému období loňského roku nárůst o 18.8% (64). Snižovat tyto smutné statistiky se snaží program Učme se přežít. Stále je totiž třeba zdokonalovat um motorkářů a vzdělávat je. Důležitou součástí kurzů je psychologie, jelikož vzájemná ohleduplnost mezi účastníky silničního provozu stále není samozřejmostí. Neustálé vzdělávání je nezbytností také proto, že přibývá motocyklistů, kteří své zkušenosti teprve sbírají.
Uskutečnilo se celkem 58 kurzů Učme se přežít, včetně sedmi pro skútraře. Kurzy prošlo více než 2.600 lidí. Stejně jako v uplynulých letech byly kurzy určeny veřejnosti, učitelům autoškol, zkušebním komisařům, instruktorům motoškol a letos organizátoři zopakovali loni poprvé uvedené kurzy pro skútraře. Zhruba 120 se jich se v tomto roce průběžně sešlo na sedmi místech republiky, kde se organizátoři kurzů spojili s tamními autoškolami a společně nabídli výcvik milovníkům těchto převážně městských jednostopých strojů. Druhé uvedení těchto kurzů potvrdilo loňské tušení, jak říká hlavní instruktor Týmu silniční bezpečnosti Jiří Novotný. „Autoškoly nejsou připravené na skútraře. S řidičským oprávněním skupiny B je možné řídit také skútr, což neznamená, že s ním umí dotyčný zacházet, že ví jak na něm správně a bezpečně jet. Je velmi málo autoškol, které se věnují výuce jízdy na skútru.“ To je dlouhodobá bolest autoškol, kterou je třeba řešit. „Skútr je velmi oblíbeným dopravním prostředkem a pokud budeme potřeby této skupiny ignorovat, máme zaděláno na pořádný malér, především v městské dopravě,“ varuje ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák.
V kurzu Učme se přežít střídá teorie praxi, nic není jen o učebnách nebo polygonu, vše se doplňuje a navzájem na sebe navazuje. Jestli kurzy Učme se přežít přináší ovoce a má přínos především pro účastníky zjišťují organizátoři pomocí dotazníkového šetření. „Vždy se prostřednictvím dotazníku ptáme účastníků na začátku kurzu co očekávají, po ukončení co si z něho vzali, v čem jim pomohl a přibližně s tříměsíčním zpožděním se ptáme na to, co si ještě z kurzu pamatují,“ vysvětluje Jan Polák. Analýzu každého ročníku na základě sesbíraných dat provádí Univerzita Palackého v Olomouci.
U celodenních kurzů si absolventi pochvalovali zlepšení techniky jízdy a ovládání stroje. Především práci s tělem při jízdě, lepší průjezd zatáčkami a v neposlední řadě zmínili zlepšení v rámci bezpečnosti a předvídání. Jednalo se například o opatrnější jízdu a přemýšlení o úhybných manévrech nebo o větší pozornost a snaze vyhýbat se rizikům i předvídání a přizpůsobení situaci před sebou. Motoristé po kurzu získávají větší důvěru v sebe a vlastní schopnosti. U půldenního kurzu ocenili například zlepšení ovladatelnosti motocyklu v různých rychlostech i změnu způsobu brzdění při průjezdu zatáčkou.
Hodnotit lze i přínos kurzu pro skútraře. Z analýzy jednoznačně vyplývá, že ocenili velké množství informací a praktických zkušeností. Po absolvování dokázali lépe zvládat manévrování v nízkých rychlostech (např. otáčení v malém prostoru), zlepšili průjezd zatáčkou (zatáčení přenášením váhy, směřování hlavy a pohledu do zatáčky), ohledně bezpečnosti více předvídají, drží si větší odstup od vozidel a jezdí krokem tam, kde není důvod jet rychleji. Skútraři podle analýzy zhruba po třech měsících od ukončení kurzu jsou si jistější a sebevědomější a také se méně bojí ostatních účastníků silničního provozu.
„Výsledky přinesl i kurz pro veřejnost, stejně jako pro učitele autoškol a komisaře. Ti často po ukončení kurzu začleňují nově nabyté znalosti do výuky a to jak v praktické tak teoretické části. Instruktoři dávají často větší důraz na rovnováhu při jízdě a zvyšují nároky na techniku jízdy a stabilitu. Žákům po kurzech pečlivěji a podrobněji vše vysvětlují a snaží se také prohloubit dovednosti, jak komunikovat s žáky a co nejlépe jim vše vysvětlit,“ upřesňuje Jiří Novotný.
Univerzita Palackého v Olomouci hodnotila užitečnost kurzu. Drtivá většina účastníků je považovala za užitečné a zúčastnila by se jich znovu. Jednotlivé kurzy se v tomto ohledu mezi sebou neliší, u všech zaznamenali velmi vysoké hodnoty sahající od 94 % do 100 %. Procento účastníků, jejichž očekávání byla naplněna, nekleslo po kurzu pod 80 % a s odstupem času pod 70 %. Nejvíce se dařilo uspokojit očekávání účastníků kurzu pro skútry, kde spokojenost po kurzu neklesla pod 90%, a v čase se dokonce většinou ještě zvýšila.
Oblíbenou akcí pro milovníky jedné stopy je také Kolama dolu – Učme se přežít. Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR pořádá tuto akci tradičně právě s partnerem Učme se přežít. Preventivní projekt je zaměřený na vzdělávání a zdokonalování řidičů motocyklů. Letos se uskutečnilo v rámci projektu 9 společných jízd s následnou bezplatnou ukázkou výcviku na polygonu.
Kontakt:
Ing. Jiří Novotný šéf instruktor projektu Učme se přežít
jiri.novotny@tymbezpecnosti.cz
PROTEXT