Životy a zdraví především, ale jen dokud to sype

Když se stát začne starat o naši bezpečnost a zdraví, je dobré býti ve střehu. Ilustrativně to ukázal záměr příští vlády převést pokuty, vybírané z radarů na kontrolu nejvyšší povolené rychlosti, z kasírek obcí do kasírky státu, najmě Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Obce si začaly nakupovat rychlostní radary (a svěřovat jejich provoz soukromým společnostem), jakmile zjistily, že pokuty za rychlou jízdu mohou pobírat do vlastních pokladen. Zaklínaly se maximální snahou zvýšit bezpečnost a zdraví svých občanů, případně bojovat proti bezohledným, ignorantským řidičům. Pověstnou se stala obec Říčany nedaleko Prahy, která ze 66 radarů vybírala 70 milionů korun ročně.
Nastala éra automatizované spravedlnosti. Radar změřil, obecní software řidiče obeznámil a on zaplatil. Obec se pak šábla s dodavatelem spravedlnosti. O tom, jak velké bylo společenské ohrožení bezpečnosti, když se měřeným úsekem projelo rychlostí 55 km/h namísto povolené padesátky, o tom se řeči nevedly. Stejně, jako se nevedou o rychlosti nejvýše povolené a rychlosti přiměřené. „Stavíme z toho chodníky, parkoviště, přechody,“ citoval deník Mladá fronta Dnes v reportáži o převedení pokut z obcí na stát starostku Vimperka Jaroslavu Martanovou. Někteří další starostové prohlásili, že za těchto okolností radary prostě vypnou.
Jenom sem, do obecní pokladny, sahá starost starostů o vlastní občany. A nelze se jim divit. Týž deník v jiném článku cituje policejní statistiku: za rok 2024 zemřelo na silnicích v důsledku nehod 438 lidí. Jen čtvrtina z nich, 114, v obcích. Ta čísla klesají a je pravděpodobné, že i díky těm radarům. Ty, které v provozu zůstanou, ale stejně skrývají past. Že řidiči začnou jezdit předpisově. To už se svých pokut vesničky a města nedoměří. Nepochybně však najdou jiný zdroj příjmů. Třeba zákaz zastavení v celé obci. Nebo maximální rychlost 27,6 km/h zónově. Zlepší to životní prostředí a ochrání chodce, když nebudou ty parkoviště, přechody a chodníky.
Podobně se teď sbírají daně za záchranu lidstva. Nákup emisních povolenek ETS1 a chystaný ETS2 ozdraví planetu a zachrání životy desítky tisíc lidí ročně umírajících na oxid uhličitý. Cukr, bílý zabiják: zdaníme slazené nealkoholické nápoje, protože spotřeba těch dvakrát zdaněných alkoholických klesá. Lidé přestávají kouřit, vybrané spotřební daně z tabáku se tenčí, tak se zdaní náhražky. Úspěšné tažení proti fujmobilům, vydatně dotované státními pokladnami a automobilkami, přinesl ovoce, podíl elektromobilů roste dvoucifernými tempy. Ale tím se krátí příjmy z daní z fosilních paliv. Takže už se ve Velké Británii rodí nové daně z ujetého kilometru. Erár, chráně zdraví a bezpečnost, nikdy neřekne: „prima úkol splněn, zpívat se smí“. Vždy najde nové potřeby a nové hrozby, proti kterým se musí bojovat, samozřejmě především daněmi.
Evropská komise v novém rozpočtovém období 2028 až 2034 hodlá zvýšit výdaje z nynějších 1 074,3 mld. EUR (do roku 2027) na 2 biliony eur. Pro financování hledá „nové zdroje“. Evropská komise jich navrhuje pět:
- Podíl z výnosů ze systému obchodování s emisními povolenkami (ETS 1)
- Podíl z výnosů z mechanismu uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM)
- Nový odvod z nevybraného e-odpadu
- Tabákovou daň (TEDOR, 15 %).
- Odvod pro velké firmy známý pod mediální zkratkou „korporátní daň“ (CORE)
Čtyři z nich jsou motivovány ochranou zdraví a životů. Korporátní daň CORE není daň z příjmu, ale poplatek za velikost, návrh se týká firem s obratem nad 100 milionů eur (2,5 mld. Kč) ročně. V České republice by se tento poplatek týkal více než 100 podniků. Podle žebříčku Czech Top 100 z roku 2023 včetně ČEZ, Metrostavu, České pošty, Českých drah, všech tří největších operátorů mobilních telefonů, ČEPS, ČD Cargo, Pražských vodovodů a kanalizací, aj.
Povšimněme si, že Evropská komise celý mechanismus povyšuje na novou úroveň jeho obrácením. Nejprve vysloví potřebu zvýšení příjmů a teprve pak hledá, které zdraví, které životy a komu ochrání.
Určitě nežijeme úplně zdravě. Ale chraňme si vlastní zdraví za svoje peníze. Nenadbíhejme dobráckým politikům.

