Úhel pohledu
Dvě zprávy dorazily do redakce Světa hospodářství téměř současně. První oslavuje Prahu jako druhý nejžádanější hotelový trh ve střední a východní Evropě (CEE). „Coby operátory druhý nejvyhledávanější trh regionu je pražský hotelový segment naplněn optimismem,“ říká David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu realitní a poradenské agentury Cushman & Wakefield (C&W).
Druhá zpráva hlásí: „Česká hotelová krize za dveřmi. Praha od roku 2019 dramaticky zaostává oproti konkurenci.“ Tak o témže smýšlí firma Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, která poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě.
Editor je v koncích. Ověřit zprávy v terénu nelze, jeden reportér je na frontě, druhý na chalupě. Ale ani by to nestálo zato, obě pracují s týmiž daty. Jen je každý ten zpravodárce jinak hodnotí. Společnost C&W argumentuje: „Popularitu Prahy podpořily hodnoty dosažené v letošním prvním pololetí, jež pro pražské hotely bylo obdobím zotavování: mezi hlavními městy regionu dosáhly druhé nejvyšší (po Budapešti) úrovně parametru RevPAR (tržba za disponibilní pokoj). Ten v prvních šesti měsících letošního roku činil 69 eur, což je oproti stejnému období loni nárůst o 57 % a zlepšení o 5 % již také proti prvnímu pololetí předcovidového roku 2019. Hlavní vliv měl silný růst parametru ADR (průměrná denní cena), který hodnoty z roku 2019 převýšil o 20 procent. Hoteloví operátoři vyjadřují optimismus ohledně budoucího vývoje sektoru a chuť v regionu expandovat.“
Jak stejnou statistiku hodnotí Smith Travel Research? „Hostů (a cizinců) přijíždí do ČR více, hotely nejsou poloprázdné a atakují hranici 80 procent. Nicméně čísla obsazenosti o moc výše jít nemohou. Cena pokojů, což je ekonomicky stejně důležité číslo a pro sledování trhu důležitější, naopak vypadá velmi varovně. Meziroční nárůst okolo 10 % nepokrývá ani nominální inflaci, natož inflaci ‚hotelovou‘ (potraviny, energie, mzdy), která je meziročně skoro trojnásobná. Ceny padají výrazně i meziměsíčně – ČR z červnových 118 eur na necelá 102 eura v červenci. V Praze je rozdíl ještě vyšší. Skoro čtvrtinový odskok Budapešti a 20 % od Vídně v aktuálních cenách. Jsme blíže Bratislavě než těmto tahounům středoevropského prostoru. To přitom bylo naše místo.“
Lidé cestují více, ale české výsledky jsou špatné
V nejnovějším vydání průzkumu Hotel Operator Beat společnosti Cushman & Wakefield se Praha umístila jako druhý nejatraktivnější trh regionu CEE: na stupnici od 1 do 5, kde 5 znamená velmi velký zájem, dosáhla 4,2 bodu. Jen těsně ji předčila Budapešť s 4,3 bodu.
„Lidé cestují více, i do České republiky, ale trh evidentně ochlazuje a české výsledky nejsou ani varovné – jsou špatné,“ reaguje Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Začínáme hrát jakousi regionální druhou ligu, to nikdy nebylo naše místo. ČR je tak s bídou někde u roku 2019. Růst REVPAR – což je kombinace obsazenosti a ceny – je skoro 0, tedy 1,2 %, klesla oproti roku 2019 červencová obsazenost o zhruba 10 % a ceny vzrostly o 10 až 15 procent. Naši konkurenti jako Budapešť jsou o 54 % výše. Varšava o 42,6 %. I Vídeň o 25,7 procenta. A to ještě Evropa, se kterou se srovnáváme, není zrovna ekonomickým tygrem v těchto letech. Celosvětově nám vlak ujíždí mnohem rychleji.“
C&W očekává, že pozitivní trendy budou pokračovat. Operátoři vyjadřují optimismus ohledně budoucí výkonnosti hotelů v regionu CEE, především těch ve dvou nejvyšších kategoriích. Optimistických nebo velmi optimistických je 71 % respondentů pokud jde o luxusní hotely, a 82 % u hotelů kategorie upper upscale. Nejoptimističtěji vidí účastníci průzkumu C&W budoucnost hotelů pro dlouhodobé pobyty, tzv. extended stay, (79 %) a městských hotelů (75 %).
Operátoři vyjadřují optimismus ohledně budoucí výkonnosti pražských hotelů
Zpráva Smith Travel Research se na průzkum neodvolává, ale cituje insidery: „Já jsem stará škola a vždy mě zamlada učili, že z prázdného pokoje nic nevyděláte,“ vysvětluje obchodní ředitel skupiny Czech Inn Hotels Petr Chábera. „Nicméně cenové otřesy (směrem nahoru v nákladech) a směrem dolů na trhu jsou více než varovné. Tlak se zvyšuje.“
Můžeme si s klasikem říci, že pro jednoho je sklenice poloplná, pro druhého poloprázdná. Anebo také, že C&W sleduje dění na trhu z pohledu investorů, postaru řekněme kapitalistů, zatímco Smith Travel Research to vidí spíše z pohledu jejich zaměsntanců, hotelových manažerů, kteří jsou kapitalistům odpovědní za rentabilitu a ziskovost investice. Něco ve smyslu: „Pane šéf, představujete si to nějak moc jednoduše.“
Je užitečné si porovnat ještě jeden detail. C&W se na věc dívá z perspektivy celého pololetí, zatímco Smith Travel Research hodnotí současnou situaci vůči předchozímu měsíci, možná dvou. A ten půlrok zase nevypadá tak zle, jako ten červenec.
Paralely s těmito dvěma citovanými hodnoceními téže skutečnosti můžeme a musíme hledat i v jiných zprávách. Jde o úhel pohledu a o toho, kdo se dívá, nač hledí a co z toho má. Auta ve městě jsou luxus. Pro ty, kdo je nemají. Ale bez nás, kdo je máme, by i pro nemotoristy byl život o dost těžší (více o tom někdy příště). Obnovitelné zdroje energie jsou báječné, levné a ekologické, jejich podíl na spotřebě elektřiny roste. Nejvíce v létě. Bez těch fosilních nebo jaderných by se pokaždé na půl roku náš život zastavil. Kamiony jsou otravné, ale bez nich zapomeňte na čerstvé jogurty, potraviny bez chemických stabilizátorů a veganskou stravu. Chraňme volný trh bydlení bez dotací, ale pak musíme zapomenout na zvýšení porodnosti. Škrtejme výdaje na školství, vědu a kulturu, ale pak musíme rezignovat na vzdělanostní a znalostní ekonomiku. A tak dále, a tak dál.