Praha připravuje další privilegium pro elektromobily
Dobít si elektromobil z lampy veřejného osvětlení je luxus, který si už nyní mohou elektromobilní obyvatelé a návštěvníci hlavního města užívat zhruba u 80 kandelábrů. Podle jakéhosi plánu, na němž pracuje magistrát se zdejším dodavatelem elektřiny Pražskou energetikou (PRE), by do roku 2027 mělo být takových dobíjecích lamp na 3 tisíce. Kromě nich PRE zřizuje dobíjecí místa u svých trafostanic.
Bude to báječné, ale má to háček. Je to jen taková elektromobilní drobnost. Je zapotřebí zajistit, aby u dobíjecích stanic bylo vždy možné zastavit. A protože dobíjení může trvat několik hodin, tak vlastně zaparkovat. Snadná pomoc: stání se zarezervuje dopravní značkou. Tímto způsobem by tedy v Praze mělo do čtyř let neelektrickým motoristům zmizet něco mezi 6000 až 10 000 (odhad autora) parkovacích míst. A to i tam, nebo především tam, kde je o ně už teď rvačka, někdy i doslova. Na sídlištích, v centru a v širším centru. Takový úbytek bude v hlavním městě už pořádně znát.
Položme si obligátní otázku: Jaký to má smysl? V Praze je registrováno zhruba 1,2 milionu motorových vozidel. Dalších 80 až 100 tisíc jich sem pravidelně přijíždí. V širším centru města se nachází 7 nebo možná 9 čerpacích stanic (podle toho, co považujeme za širší centrum). Což obnáší, dejme tomu, 80 stojanů pro čerpání pohonných hmot. S těmi si motoristé musejí nějak vystačit. Samozřejmě včetně toho, že k pumpě musejí dojet a musejí od ní také odjet, parkovat na pumpách se nedá, natož u výdejních stojanů.
Záměr omezit ve městě individuální dopravu se změnil. Je třeba podpořit nápor elektrické individuální dopravy
Elektromotoristé mají nyní k dispozici nějakých 500 veřejných dobíjecích míst, soudě podle dřívějších vyjádření PRE. Zanedlouho budou mít takových stojanů 10 tisíc, a to v podstatě kdekoliv si vzpomenou, i s parkovacím místem. Ne, že by své nabíječky nepotřebovali. Také už se pro ně u některých pražských pump instalují. Ty ostatní by se mohly stavět přednostně v místech, kde žádné již existující parkovací místo nezaberou. To by si tam ale elektromotorista musel jednou dvakrát týdně zajet, dobít se a zase odjet, podobně, jako to dělají motoristé výbušní. Což je ovšem opruz, kterým elektromotoristu nelze obtěžovat, protože kam bychom s těmi elektromobily pak došli, že?
Elektromotoristé zatím neplatí žádné daně z vozidla, ani dálniční, a v Praze mají parkování všude zdarma. Napříště, jak to vypadá, budou mít to své parkování ještě rezervované. Dálniční poplatky, například, prý hradí část nákladů vyvolaných ošoupáváním a investicemi do výstavby nových, případně přejmenovávání starých dálnic. Elektromobil ale není vznášedlo, podle zákona o provozu na veřejných komunikacích je to motorové vozidlo jako každé jiné. Placená stání a modré parkovací zóny se v hlavním městě zřizují pod záminkou, že je nutné bránit město a jeho nemotorizované obyvatele před náporem individuální dopravy. Záměr se změnil. Je třeba podpořit nápor elektrické individuální dopravy, kam patří také odborně zvaná doprava v klidu. Což je také odpověď, nikoliv ovšem vyčerpávající, na výše položenou otázku.
Vyšla nedávno zpráva, že slavná britská automobilka Rolls-Royce už napříště hodlá vyvíjet a vyrábět pouze elektrická auta. Prý si to takto žádají její zákazníci. „Pro zákazníka značky je běžné, že bydlí v centru města a používá svůj vůz na krátké trasy. Má nabíječku doma i u své firmy, a pokud potřebuje někam dál, má na to soukromé letadlo,“ vysvětluje šéf značky Törsten Müller-Ötvös.
Ano, i to je přístup k elektromobilitě. Jestli se nápad ujme v politické sféře, jako se to stalo už s mnoha jinými, mohli bychom Václavské náměstí přeměnit na letiště. Samozřejmě s dobíjecími stojany pro elektromobily. …ale ne, to byl humor… tedy zatím.