Na ŘSD se podvádělo, tak jim ještě připlatíme
Tři pozoruhodné novinky přinesl tisk v posledních dnech o té naší preferované dopravní infrastruktuře. Ta první opět vytváří z řidičů kamionů veřejného nepřítele číslo jedna. Přetěžované kamiony prý ničí naše dálnice.
To je ale nepřesné. Zprávy hovoří o přetěžovaných vozidlech. Ne jenom těch typických spřažených soupravách. Přetížit kamion, do jehož návěsu se dá naložit 25 až 27 tun, není tak snadné. Takto hmotných nákladů se ani nepřepravuje tolik, aby to zbouralo naše dálnice. V případě kamionů jde většinou, či dokonce hlavně o velký nákladový prostor, jehož lze využít. Mnohem snáze přeložíte dodávku nebo křehkou pětitunku, než kamion. A přeložená pětitunka by neměla bořit dálnice. Přetížená vozidla jsou v první řadě problémem bezpečnostním, nikoliv stavebně-technickým. Věřte tomu, že v jiných evropských zemích, třeba v Německu, Francii nebo Nizozemsku, těch kamionů jezdí mnohem více než u nás. A dálnice se pod nimi neboří.
Jsou samozřejmě i případy přetížených kamionů, ale to by měly být případy v podstatě ojedinělé. Nicméně, nemávejme nad nimi rukou. Ani ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemává. Staví průjezdní váhy. Zprávu přinesl server zdopravy.cz. Mají je obsluhovat obce, které také vymáhají pokuty. Podle nich to není žádné terno. Je třeba obtížné zjistit, z jaké země je vozidlo, komu patří, vymáhat pokuty mnohdy v zahraničí je často téměř nemožné a z vybraných pokut obci zůstane jen 15 procent, což prý nekryje ani náklady na úřadování s tím spojeném. Prostě další veleproblém. Ovšem čistě národní.
Tak jak to dělaj, slovy Marka Ebena, jak to dělaj kosmonauti? Policie vyrazí na dálniční parkoviště (tam na západě taková opravdu jsou), kde si rozloží váhu a nákladní vozidla pomocí dopravního značení svedou z dálnice k ní. Zváží a také zpravidla zkontrolují upevnění a zajištění nákladu. Když se zjistí nadváha, policisté na místě udělí pokutu řidiči. Pak obešlou jeho šéfa, tedy přepravní firmu, další a ne malou pokutou. Komu to auto patří, že má řádnou licenci a složenou bankovní zálohu, tato potvrzení jsou k mání a k předložení ke kontrole v každém náklaďáku, stejně jako technické průkazy. A současně mnohonásobně vyšší pokutou obdaří toho, kdo to auto přeložil. Ten dotyčný je totiž podepsán v nákladním listu. Takže například v Německu se stává zvykem naloženou soupravu nafotit zevnitř, než se návěs zavře, jako důkaz správného zajištění nákladu. A pak před opuštěním skladu vozidlo převážit a údaj zapsat do papírů o nákladu. Odesílatel se tím sám jistí proti pokutě, kdyby si snad pan řidič cestou někde ještě přilepšil.
Druhá zpráva oznamuje, jak se na ŘSD kradlo. Přinesla ji Mladá fronta Dnes. Šidilo se na zakázkách malého rozsahu. Bylo předem domluveno, která firma zakázku „vyhraje“, pročež ji tato firma ve velkém rozsahu předražila. Za práci za 145 milionů korun fakturovala 350 milionů, za práci za 60 tisíc inkasovala 550 tisíc korun, apod. Tak to fungovalo prý nejméně od dubna 2017 do současnosti, kdy policie obvinila 21 lidí.
Kolik peněz se z ŘSD rozkradlo celkem, to noviny nezmiňují, možná to ještě není spočítané. Ví se ale, že na dálniční dani se loni vybralo 20,65 miliardy korun, z toho za tzv. dálniční známky loni řidiči zaplatili o 150 milionů korun více než v roce předcházejícím, tedy zhruba 5,8 miliardy korun. Ministr dopravy Martin Kupka oznámil, a to je třetí zpráva, že „vzhledem k rozšiřující se síti dálnic“ (loni o 21 kilometr, daň tedy vynesla skoro 1 miliardu na kilometr) a „rostoucím nákladům na údržbu“ se musí daň zvýšit, tedy že se zdraží dálniční známky. K tomu jen stručně: polibte si.