Dálniční známky se přesunuly do zločinného světa, motoristé s nimi
ZPRÁVA Z TISKU. Titulní článek deníku Mladé fronty Dnes varuje před internetovými přeprodejci dálničních známek. Ti původní tarif, vyměřený na 2300 korun za rok, navyšují o absurdně zdůvodněné poplatky a přirážky. „Například czdalnice.cz vedle provozních nákladů tvrdí, že zachraňuje přírodu. ‚Vznikne nám marže, ze které věnujeme 30 procent na výsadbu stromů. To nám umožňuje denně zasadit několik desítek stromů‘,“ cituje list z webu jednoho překupníka.
Na prodej elektronických dálničních známek není zapotřebí žádné zvláštní licence. Překupnické weby přitom vypadají na první pohled podobně jako ten oficiální edalnice.cz, upozorňuje Mladá fronta Dnes. Často se také ve vyhledávačích objevují na prvních místech.
Česká obchodní inspekce (ČOI) už podle mluvčího Františka Kotrby provedla desítky kontrol. V osmi případech zjistila celkem 11 porušení právních předpisů. Z toho ve 3 případech šlo o porušení zákona o ochraně spotřebitele. „To spočívalo v nesprávném informování spotřebitele o ceně časového poplatku nebo o výši poplatku za zprostředkování. Spotřebitel musí být dopředu seznámen s celkovou prodejní cenou a s výší provize provozovatele,“ popsal listu mluvčí inspekce František Kotrba.
Je to jeden z hezkých příkladů, jak digitalizace pomohla obyvatelům. Některým docela hodně. V dobách dřevních byly známky hmatatelné, lepicí, daly se zakoupit na čerpacích stanicích a poštách a byly všude za stejnou cenu. Motorista vyplnil na známku číslo auta, nalepil na přední sklo a bylo hotovo. Ve chvíli, kdy se agenda digitalizovala, nalepili se na ni podfukáři. To není nic překvapivého. Digitální svět je nejzločinnější prostředí, ve kterém se lidé pohybují. I když překupníci známek nejsou všichni zločinci, většinou jen podfukáři a šejdíři, podle MfD jsou jich desítky, mimo toto prostředí by jejich činnost nebyla možná. Státní fond dopravní infrastruktury, který má dálniční poplatky na starosti, do něj o své vůli zatáhl všechny motoristy. Že prý se všechno zjednoduší a zlevní, i pro stát, který nemusí hradit náklady s výrobou a distribucí známek.
To asi nemusí, ale: „Proti neoficiálním prodejcům se snaží bojovat i ministerstvo dopravy. ‚Opakovaně, v několika sériích v průběhu roku upozorňujeme na praktiky šedých e-shopů a podvodné SMS o nezaplaceném poplatku za dálniční známku na sociálních sítích ministerstva‘, ubezpečil mluvčí ministerstva František Jemelka redaktora deníku.
Státní fond dopravní infrastruktury si nechal zaregistrovat průmyslové vzory webových stránek a logo Elektronické dálniční známky. „Po dokončení této registrace budeme prostřednictvím právních zástupců vymáhat změny stránek všech e-shopů, které se snaží zákazníky klamat podobností,“ varoval Jemelka.
Takže to vypadá, že státu těch starostí s vinětami přibylo, a včetně kontrol ČOI to asi taky nebude zadarmo. Nešlo by prostě zatnout ty přeprodeje? Ale to by… No, asi nešlo, žejo.