Chcete prodat své staré auto? A povolení máte?

Od příštího roku se začne v celé Evropské unii uplatňovat nařízení Evropské komise o automobilech na konci životnosti (End-of-Life Vehicles: ELV). Výrazně se omezí možnosti ojetá auta dovážet, prodávat a kupovat. Cílem direktivy je zvýšení možností recyklovat co nejvíce materiálů z rušených vozů, včetně oceli, mědi, hliníku, strategických surovin. To způsobí oživení evropské ekonomiky a samozřejmě zlepšení životního prostředí, snížení emisí CO2 a zvýšení bezpečnosti na silnicích. Zkrátka bude zaveden udržitelnější automobilový trh.
Server chip.cz upozornil na důležitou okolnost: při prodeji ojetého vozu bude nutné prokázat, že nejde o takzvané „staré vozidlo“ určené k likvidaci. Bez tohoto dokumentu nebude možné auto odhlásit, přihlásit, dovézt ani do zahraničí vyvézt. Důkaz se provádí dvěma způsoby: vůz má aktuální a platné potvrzení o technické prohlídce. Nebo mu vysvědčení vystaví nezávislý automobilový znalec.
Direktiva se týká všech osobních aut a malých dodávek do 3,5 tuny, která se prodávají v autobazarech a přes internetové platformy. Pokud si prodáváte vůz mezi sebou v rodině nebo přáteli, jste z nařízení venku.
Zdálo by se, že se jedná o celkem okrajovou záležitost. Ale je otázkou, kdy se auto na konci životnosti ocitá. Neoficiálně se hovoří o vozech starších 15 let. Oficiálně to budou auta technicky nebo ekonomicky neopravitelná. Technicky znamená, že by se musel měnit či opravovat zásadní díl či agregát, typicky motor, převodovka, brzdy, části podvozku a karosérie a podobně. Ekonomicky znamená, že oprava by byla dražší než je zůstatková cena auta. Pokud tedy takto ukončené auto půjde do šrotu, bude muset být opatřeno dalším certifikátem o ekologické likvidaci, respektive o rozebrání a recyklaci.
Nařízení směřuje k ukončení výroby a prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035. Nyní jde o to, aby takových v EU zbylo v provozu co nejméně. Problém je, že EK zanedbala jednu zásadní poučku politické ekonomie socialismu. Totiž že když chcete direktivně plánovat výrobu, v tomto případě přes emisní limity, pokuty, striktní termíny, povolenky aj., musíte zároveň řídit spotřebu. Snaha tu byla. Různé dotace a podpory zákazníkům nakupovat elektromobily se snesly na Evropu jako monzunový déšť. Ale nebyly dost vydatné vzhledem k cenám elektroaut a nevydržely dost dlouho na to, než ceny elektroaut a provozní potíže (s dobíjením a tak) spadly na uživatelsky přijatelnou míru.
jakmile Komise prosadí nějakou regulaci, průběžně ji zpřísňuje
Evropská komise má jednu vrozenou vadu. Jakmile prosadí nějaké opatření, regulaci, či jen vizi nebo strategii, průběžně je zpřísňuje. Lze očekávat, že i direktiva ELV bude procházet úpravami, zpřesňováním a inovovanými návody k použití tak, aby postupně zasahovala větší a větší množinu výbušných zlotvorů. Ostatně, EK sama už vyhlásila, že do ní časem zapadnou nákladní auta, autobusy a motocykly.
Rozhodně není špatně šetřit energii, suroviny a materiál. Ani nevadí, když se skutečně nebezpečné vraky z veřejných komunikací stáhnou. EK odhaduje, že opatření do roku 2035 vygenerují čistý příjem ve výši 1,8 miliardy eur, vytvoří 22 tisíc pracovních míst a posílí odvětví nakládání s odpady a recyklace. Navíc přispějí k lepší bezpečnosti silničního provozu ve třetích zemích tím, že zabrání vývozu nepojízdných vozidel a sníží škodlivé znečištění a zdravotní rizika v zemích dovážejících ojetá vozidla z EU. Klesnou prý emise CO2 o 12,3 milionu tun ročně, zhodnotí se 5,4 milionu tun materiálů a lepe se využije kritických surovin. Nařízení povede k dlouhodobým úsporám energie ve fázi výroby, ke snížení závislosti na dovážených surovinách a podpoře udržitelných a oběhových obchodních modelů.
Ovšem za podmínky, že výrobci budou v autech používat recyklovatelné či recyklované materiály (v tom druhém případě hlavně plasty) tak, aby šlo znovu použít 85 až 95 procent starého (ELV) auta. Za tím účelem všechny materiály, díly i chemické látky budou podléhat standardizovanému označení. Každý vůz bude vybaven digitálním průkazem (Digital Circularity Vehicle Pass: CVP), který má transparentně dokladovat původ a využití všech materiálů ve vozidle. Tím se má zajistit jednak odpovědnost výrobce až za hrob (auta), jednak, že na konci životnosti vozu skončí hodnotné suroviny ve správných recyklačních zařízeních. Pas bude jednotný, elektronický, zjistitelný a čitelný na celém území EU.
Kdekoliv v EU se ale také třeba zjistí, že máte v autě vyměněnou převodovku, brzdy, poloosu… a na krku environmentální, antirecyklační a protiudržitelnostní zločin. Přitěžující okolnost: jezdíte si tímhle svým autem kdy chcete a kam chcete. A proti tomu se musí bojovat.
V roce 2023 bylo v EU sešrotováno 4,3 milionu osobních automobilů, dodávek a dalších lehkých užitkových vozidel. Jejich celková váha činila 5 milionů tun, znovu použito bylo 93,7 % dílů a materiálu bylo znovu použito nebo recyklováno. Trochu málo, že?
