Ženy se více bojí války, mladí lidé změny klimatu

Foto: Christopher Ott on Unsplash

Největší obavy Středoevropanů vyvolává změna klimatu a globální oteplování. Toto téma se umístilo na vrcholu indexu strachu (Fear Barometr), sestaveného organizací CEPER. Nejvyšší hodnotu index vykazoval v Maďarsku (index strachu: 3,55), Chorvatsku (3,18), Srbsku (3,13) a Černé Hoře (2,75). 

Výjimkou je Severní Makedonie, kde ekonomické potíže vedou žebříček s mimořádně vysokým indexem strachu 3,86. Podobný trend je pozorován v Polsku (3,56) a Rumunsku (3,46), kde rovněž dominuje ekonomická nejistota.

Výzkum byl proveden ve 12 zemích střední Evropy s reprezentativními vzorky 1000 respondentů v každém státu. Účastníci byli požádáni, aby vyhodnotili 11 zdrojů strachu a obav na pětibodové škále, kde 1 znamenala „vůbec se nebojím“ a 5 znamená „velmi se bojím“. Tato skóre byla použita k výpočtu indexu strachu, který měří intenzitu obav.

Geopolitické napětí, zejména rusko-ukrajinský konflikt, zvýšilo úroveň úzkosti v celém regionu. Obavy z „války v sousední zemi“ neustále rostou: v roce 2020 to 27 % respondentů označilo za jednu ze svých největších obav, v roce 2021 se podíl zvýšil na 31 % a v roce 2024 uvedla značné obavy z této hrozby téměř polovina respondentů. 

Studie také zdůrazňuje, že ženy v regionu obecně vykazují vyšší míru strachu než muži. V kategorii „válka v sousední zemi“ je průměrný index žen 3,39 ve srovnání s 2,99 u mužů. Strach ze změny klimatu je také zvláště výrazný u mladších generací: respondenti ve věku 18–29 let mají průměrný index strachu 3,15, což je výrazně vyšší hodnota než u starších věkových skupin, které se více obávají korupce.

Průzkum se uskutečnil v Rakousku, Bulharsku, Chorvatsku, Česku, Maďarsku, Černé Hoře, Severní Makedonii, Polsku, Rumunsku, Srbsku, Slovensku a Slovinsku. Sběr dat probíhal mezi 19. srpnem a 5. zářím 2024. Průzkum probíhal v každé zemi telefonicky, osobní rozhovory byly provedeny v Srbsku. Vzorek v každé zemi byl reprezentativní podle pohlaví, věku a typu osídlení. 

Zkratka CEPER je zkratkou Středoevropské perspektivy. Oblastí působnosti CEPER jsou středoevropské záležitosti, společnost se zabývá monitoringem médií, průzkumy trhu a průzkumy veřejného mínění. Český sběr dat provedla společnost STEM/MARK.