Zdražení pohonných hmot Čechy zasáhlo, omezovat se zatím nebudou

Po vypuknutí války na Ukrajině prudce zdražily pohonné hmoty. Tento vývoj sledovali především lidé, kterým nárůst cen zvýšil náklady na cestování. V průzkumu agentury STEM/MARK uvedlo 81 % dotázaných občanů, že dopady zdražení pocítilo.

Auto denně nebo několikrát týdně využívá 65 % dotázaných, buď jako řidič nebo spolujezdec. Autem častěji jezdí obyvatelé menších obcí do 5 tis. obyvatel.

Prudký nárůst cen pohonných hmot zaznamenali až na výjimky (2 %) všichni, 81 % dotázaných se zdražení přímo dotklo, přičemž 36 % významně, dalších 45 % dopady pocítilo, ale ne zásadně. Zdražení pociťují častější uživatelé, tzn. lidé z menších obcí. Naopak menší dopad mělo zdražení na domácnosti s nižšími příjmy, které auto využívají významně méně.

STEM/MARK se také ptal na postoje k růstu cen pohonných hmot. Je patrné, že lidé spíše předpokládají další růst cen než jejich návrat k původní hladině a tudíž se dalších finančních dopadů obávají (62 %). Většina deklaruje, že „je pro mě důležité, kolik za svoji dopravu utrácím“, (77 %) a více než dvě třetiny lidí, kteří jezdí autem, se proto kvůli zvyšujícím se cenám snaží jezdit úsporněji.

Z hlediska změn dopravních zvyklostí je poměr pozitivních a negativních odpovědí zhruba vyrovnaný. Velmi záleží na lokalitě místa bydliště. Lidé z Prahy a velkých měst, kteří mají lepší možnosti využít jiné způsoby dopravy, jsou více připraveni ke změnám, naopak lidé z malých obcí jiné možnosti než auto nemají.

„Přestože ceny pohonných hmot stoupají, lidé nějaké zásadní změny chování neplánují. Auto se pro většinu z nás stalo nedílnou součástí každodenního života a život bez něj si už většina z nás nedokáže představit“, říká Viktor Jurdič ze STEM/MARK.

Obavu z dopadů růstu cen na svou finanční situaci má 6 z 10 respondentů. Největší obavy mají lidé, kteří autem jezdí každý den. Lidé z domácností s nižšími příjmy se růstu cen pohonných hmot obávají přesto, že autem jezdí méně a zdražování paliv tak na ně dopadlo méně. Obavy mohou směřovat k druhotným dopadům, jako je zdražování veřejné dopravy apod. Naopak obavy domácností s vyššími příjmy nad 60 tis. Kč jsou slabší i přesto, že auto využívají častěji. I v této skupině se však dopadů zdražování na svou finanční situaci obává polovina respondentů.