Většinu internetového provozu ovládá 8 poskytovatelů obsahu
Osm největších poskytovatelů obsahu, jako jsou Google, Facebook nebo Netflix, se dělí o více než dvě třetiny celkového internetového provozu. Vyplývá to z analýzy Sandvine zveřejněné českou společností ComSource.
Globální internetový provoz představuje 33 exabytů za den. Průměrný uživatel přitom využije denně okolo 4,2 gigabytů dat. Přitom 6,4 miliardy mobilních zařízení generuje jednu třetinu provozu, zatímco 1,4 miliardy fixních zařízení (například domácí wi-fi) generuje dvě třetiny provozu.
„Můžeme vidět, že objem dat, které protečou sítí, je opravdu obrovský. U fixních zařízení jde průměrně o 15,7 GB dat denně. To je velký rozdíl oproti mobilním zařízením, u kterých se jedná pouze o 1,7 GB. Další rozdíl je také v tom, jaké aplikace tato data spotřebovávají. Zatímco u fixních zařízení je největší položkou video, které spotřebovává 39 % dat, u mobilních zařízení jde hlavně o sociální média s 35% využitím dat. Zajímavé je, že TikTok u mobilních aplikací je už na třetím místě ve spotřebě dat, vlastně skoro stejně jako Facebook. A podobně jako Facebook jej denně používá více než třetina mobilních uživatelů,“ říká Jaroslav Cihelka, expert na analýzy dat a spolumajitel společnosti ComSource, která je exkluzivním partnerem analytické společnosti Sandvine v České republice.
Nejvíce dat u obou forem využívá aplikace YouTube (u fixních zařízení 16 % a u mobilních 21 %), na druhém místě je u mobilů Facebook (18 %) a u fixních zařízení Netflix (12 %), na třetím místě najdeme u fixních zařízení Facebook (9 %) a u mobilních pak výše zmíněný TikTok (15 %).
S tím, jak se stále více uživatelů stává zároveň tvůrci obsahu, rostou na důležitosti také hodnoty uploadu. Data ukazují, že zatímco na fixních zařízeních se upload využívá zejména k přenosu souborů a uploadování videí, u mobilních zařízení jde spíše o upload obsahu na sociální sítě. Xbox vlastní 15 % domácností. Při cloudovém hraní spotřebuje 22 GB dat za hodinu. PlayStation Downloads, který má 9 % domácností, spotřebovávají zhruba 11,3 GB dat, tedy zhruba 3x více než například Netflix.
Zajímavé jsou také výsledky za jednotlivé kontinenty. U stahování dominuje ve všech regionech video. S tím souvisí také to, že ve všech regionech je nejsilnější aplikací YouTube. Na druhém místě je v Evropě a Asijsko-pacifickém regionu Netflix, zatímco v Americe je to Amazon Prime a Netflix je až na třetím místě. V Asijsko-pacifickém regionu zabírá třetí místo Facebook, zatímco v Evropě je to britská streamovací platforma pro sport a zábavu DAZN. Ve všech třech regionech je největší hodnotou uploadu sdílení souborů. V Americe a Evropě je následováno videem a komunikací, zatímco v Asii je na třetím místě hraní her.
Mobilní data u nás využívá třikrát více lidí než v EU
Český statistický úřad (ČSÚ) nedávno informoval, že na konci roku 2023 byla v Česku v telefonech aktivovaná datová služba spolu s hlasovou na 11,2 milionu SIM karet. Zvyšuje se především počet zákazníků využívající internet v rámci měsíčního tarifu. Tato služba byla aktivována na 9,3 milionu datových SIM karet, což bylo o 577 tisíc více než v roce předchozím a o 1,5 milionu více než v roce 2020. Počet zákazníků využívajících pro internet v mobilu dočasný přístup bez měsíčního paušálu dosáhl v minulém roce 1,8 milionu. Koncem loňského roku byl v Česku počet fyzických a právnických osob s uzavřenou smlouvou na mobilní datové služby téměř třikrát vyšší než těch s uzavřenou smlouvou na přístup k internetu v pevném místě.
Počet karet v mobilních telefonech s aktivovanou tarifní datovou službou ke konci roku 2023 dosáhnul 9,3 milionu a meziročně se zvýšil o téměř 600 tisíc. Bylo to také o 1,5 milionu více než v roce 2020. Podíl připojení k internetu prostřednictvím wifi je u nás stále nejvyšší v celé Evropské unii.
V roce 2023 bylo z mobilní sítě provoláno 27,9 miliard minut. Při přepočtu na jednoho obyvatele se jednalo v průměru téměř o 7 minut denně. „Větší objem minut byl v roce 2023 provolán přes SIM karty patřící soukromým osobám, konkrétně se jednalo o 15,5 miliard minut, a na volání z firemních mobilních telefonů připadlo 11,1 miliardy minut,“ říká Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ. Zbylých 1,3 miliardy minut tvořilo roamingové volání.
Přesto, i díky rychlosti a ceně, využívají domácnosti a firmy i nadále jako primární přístup k internetu připojení přes kabelové sítě nebo fixní bezdrátový internet. Celkem byly ke konci loňského roku v Česku 4 miliony aktivních přístupů k internetu z pevného místa, z nichž se téměř 30 % realizovalo pomocí bezdrátového přístupu ve volných pásmech označovaných jako wifi. Tento podíl je zdaleka nejvyšší ze všech zemí EU. Na konci roku 2023 využívalo toto bezdrátové připojení k internetu z pevného místa 940 tisíc domácností a 170 tisíc firem. Pro domácnosti v Česku se stále jedná o nejčastější způsob připojení k internetu z pevného místa.
Počet superrychlých fixních internetových přípojek umožňujících přenos 100 Mbit a více dat za sekundu vzrostl meziročně o 270 tisíc na 1,8 milionu na konci roku 2023. Necelých 40 % z těchto rychlých přípojek tvořily optické linky a 30 % připadalo na přípojky realizované pomocí rozvodů kabelové TV. V roce 2022 v Česku připadlo 14 superrychlých přípojek 100 Mbit/s+ na 100 obyvatel v porovnání s 24 v průměru za země EU.