Tržby v maloobchodu utěšitelně rostou, ale možná jen na čas

Ilustrační foto: ezael Melgoza na Unsplash

Tržby v maloobchodě se v únoru reálně meziročně zvýšily o 3,8 % a meziměsíčně o 0,4 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 3,7 % a meziměsíčně o 0,1 procenta. Meziročně lidé utratili za nepotravinářské zboží více o 4 % a za potraviny o 2,2 procenta. Nejsilnější růst tržeb vykazovaly internetové a zásilkové obchody. Informoval o tom Český statistický úřad ve své pravidelné zprávě.

K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot. Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou prodejen s výrobky pro domácnost a s oděvy a obuví,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 9 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 6,9 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,3 % a s počítačovým a komunikačním zařízením o 4,3 procenta. Naopak tržby klesly v prodejnách s výrobky pro domácnost o 5,8 % a s oděvy a obuví o 5,1 procenta. Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o 3,7 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 2,1 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 9,1 %. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 13,2 procenta.

„Dnešní čísla ukazují na pokračující růst reálné spotřeby a relativně rychlý růst hrubého domácího produktu v prvním kvartále 2025 (náš odhad +0,5 % mezikvartálně). V současné atmosféře se však jedná o „staré“ číslo, protože trhy budou žít primárně obavami z dopadů celních opatření Donalda Trumpa. Pokud by cla byla zavedena ne delší dobu ve výši 20 %, budeme řádově snižovat naše odhady HDP pro rok 2025 a 2026 kumulativně o 1-1,5 % HDP,“ poznamenal Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance. „Tato revize by však primárně odrážela slabší zahraniční poptávku a investice. Maloobchod a s ním i domácí spotřeba pravděpodobně tak jako tak zůstanou v roce 2025 silné, protože v tomto roce, nehledě na nové významné nejistoty, s vysokou pravděpodobností uvidíme pokračování růstu reálných mezd. Zpomalení spotřeby může být až otázkou roku 2026, pokud by se slabá investiční aktivita odrazila ve výraznějším ochlazení trhu práce.“