Tržby v maloobchodě v únoru opět klesly
Tržby v maloobchodě v únoru klesly o 0,8 % ve srovnání s lednem. Meziročně se zvýšily reálně o 1,6 procenta. Informoval o tom Český statistický úřad (ČSÚ) ve své pravidelné zprávě.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel snížily v únoru reálně o 0,8 %, v tom za pohonné hmoty klesly o 1,0 % a za nepotravinářské zboží a potraviny shodně o 0,8 procenta. Meziročně se maloobchodní tržby v únoru zvýšily reálně o 1,6 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,4 %, za potraviny o 1,1 % a za pohonné hmoty o 0,3 procenta.
„Meziroční růst maloobchodních tržeb po očištění o cenové vlivy pokračoval již třetí měsíc v řadě. Tempo růstu se v únoru oproti předchozímu měsíci snížilo. Meziročně rostly tržby za nepotravinářské zboží, potraviny i pohonné hmoty. K celkovému růstu maloobchodních tržeb přispěl nejvíce internetový a zásilkový prodej,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 13,3 % a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,2 procenta. Naopak tržby klesly v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 10 %, s výrobky pro domácnost o 9,9 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 9,6 % a s oděvy a obuví o 0,5 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšily o 1,8 %, naopak ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 5,4 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 16,4 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 16,1 procenta.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziměsíčně vzrostly reálně o 0,8 procenta. Meziročně se tržby zvýšily o 2,7 %, přičemž za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 3,5 %, naopak za opravy motorových vozidel klesly o 0,7 procenta.
„Češi nechávají v kasách maloobchodníků více peněz než loni, což je skvělou zprávou, ale stále se jedná o velmi pomalý růst, obzvláště pokud se podíváme na předchozích dlouhých 18 měsíců, kdy šly útraty dolů. Dnešní výsledek je navíc horší než očekávání, takže se jedná o zklamání,“ komentoval statistické údaje Tomáš Volf, analytik, společnosti Citfin. „Útraty domácností jsou podstatnou součástí růstu domácí ekonomiky, ale dokud podstatně neklesnou úroky z úvěrů, výrazně lepší to nebude. Ve prospěch maloobchodníků bude hrát skutečnost, že reálné mzdy se vrátí k růstu. První polovina letošního roku tak bude nejspíš ještě ve znamení pomalejšího růstu maloobchodních tržeb. Ve druhé bychom mohli mít lepší představu o snižování sazeb i v příštím roce a spotřebitelská důvěra by měla více vzrůst. Letošní Vánoce by měly být jedny z těch bohatších.“
Meziroční růst maloobchodních tržeb byl v únoru zaznamenán již třetí měsíc v řadě. „Ke zvýšení tržeb obchodníků přispěl výrazný pokles inflace, který umožňuje, aby se v letošním roce zvyšovaly reálné mzdy,“ soudí Štěpná Křeček, hlavní ekonom společnosti BHS.
„K dlouho očekávanému zlomu v trendu vývoje maloobchodních tržeb došlo v prosinci. To byl poprvé zaznamenán meziroční růst po devatenácti měsících poklesu. V únoru se zvýšily i tržby za potraviny, a to meziročně o 1,1 procenta. Až do letošního ledna přitom tyto tržby dvacet měsíců klesaly. To vše svědčí o pozvolnému restartu spotřebitelské poptávky,“ komentuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic. „Optimismus spotřebitelů roste a s tím i naděje na oživení české ekonomiky. V březnu se spotřebitelský index důvěry v českou ekonomiku zvýšil třetí měsíc v řadě a dosáhl hodnoty 99,9. Důvěra domácností tak dosáhla nejvyšší úrovně od října 2021 a přiblížila se svému dlouhodobému průměru. Nepochybně na to má vliv klesající inflace, která se přiblížila dvouprocentnímu inflačnímu cíli České národní banky a promítá se do růstu reálných příjmů domácností. Pokles inflace má i druhý pozitivní efekt – pro domácnosti není již tak atraktivní držet vysoké úspory na bankovních účtech a pozvolna začínají preferovat spotřebu nad spořením. Větší ochota domácností utrácet je pro českou ekonomiku zásadní. Spotřebitelská poptávka bude totiž tím hlavním tahounem růstu HDP v letošním roce.“